"Abu Ikrema" från Stockholm. Det är män av denna typ strategin gäller. |
Strategin är inte okontroversiell, då den dels betonar ett påstått behov av socialt stöd till hemvändande jihadister, och dels då den gör gällande att det är viktigt att stödja vad som kan sägas vara den svenska grenen av Muslimska Brödraskapet för att stävja radikaliseringen.
Nedan några utdrag ur det niosidiga strategidokumentet (mina fetningar):
"Efterperspektiv: när en person vill lämna en våldsbejakande extremistisk gruppering eller kommer hem från strider utomlands är det avgörande med anpassade inkluderande insatser. Även då är det viktigt med ett lokalt samarbete emellan olika aktörer. Frivillig-organisationer kan erbjuda målgruppen stödinsatser och råd. Även trossamfund arbetar med rådgivning, men också psykosocialt stöd.
När det gäller personer som deltagit i strid är hälsoinsatser med största sannolikhet ett stort behov. Därför är det viktigt med samverkan mellan socialtjänstens socialpsykiatri och missbruksenheter, samt vårdcentraler och psykiatrin (PTSD, trauma etc.).
När det gäller försörjning är det viktigt med samarbete mellan socialtjänstens försörjningsstöd, Jobbtorg och andra insatser vid arbetsmarknadsförvaltningen, samt länk till Arbetsförmedling.
Slutligen, är boendefrågan en förutsättning som behöver fungera och därför bör även bostadsbolagen ingå i en samverkan under efterperspektivet.
[...]
Risk att grupper stigmatiseras
Ett förebyggande arbete får inte leda till att invånare stigmatiseras, exempelvis måste religiösa begrepp hanteras varsamt så att de inte kopplas till våldsbejakande extremism. Stadens sätt att kommunicera frågan har en viktig roll.
[...]
Stöd till föreningar och andra aktörer lokalt
Det finns exempel på lokala aktörer som bidrar med insatser lokalt. Exempelvis har Islamiska förbundet och moskén i Rinkeby-Kista startat föräldra- och ungdomsutbildningar för berörda i Järvaområdet. Det är mycket viktigt att stödja sådana lokala initiativ. Det är också viktigt att involvera lokala föreningar som i vissa fall har kontakt med invånare som myndigheter inte kommer i kontakt med."Strategin ligger i linje med vad svenska experter föreslår. Det kommer ändå att bli svårt för staden att förklara varför hemvändande jihadister ska få hjälp med bostad, jobb, vård och bidrag. I synnerhet som strategin inte med ett ord nämner jihadisternas offer som knappast heller förlänas motsvarande omsorg.
En annan kommunikativ utmaning blir att motivera varför Islamiska förbundet, som kan anses vara Muslimska Brödraskapets svenska gren, skulle vara lämpade att bekämpa jihadism. Muslimska Brödraskapets valspråk lyder "Allah är vårt mål, profeten är vår ledare, koranen är vår lag, jihad är vår väg, och döden för Allahs ära är vår högsta strävan." Det syriska Muslimska Brödraskapet strider i koalition med Jabhat al-Nusrah, som officiellt är al-Qaidas syriska gren.
Det lär också blir problematiskt att komma åt jihadismen om staden undviker de religiösa begrepp som är intimt sammankopplade med våldsutövningen. Tyvärr handlar jihadism inte om något missförstånd – tvärtom är våldet väl förankrat i en levande religiös tradition.