Knark är najs
Det var väl bara en tidsfråga innan sällsynt dumma kampanjen Knark är bajs började parodieras. Nu finns kampanjsajten Knark är najs, som har lånat form och uttryck rakt av.
"Det finns många anledningar att inte testa knark"
Knark är bajs
"Det finns många anledningar att testa knark"
Knark är najs
"Bad Cash Quartet och ostbågar är det enda som jag tycker är OK att missbruka."
Gustav Gelin - Knark är bajs
"Kriminalisering av konsumtion av narkotika har inte resulterat i en minskning av missbruket utan är mer ett utslag av politisk opportunism. Ingen narkoman slutar att missbruka heroin för att han riskerar att åtalas för det. Det är alltså en helt meningslös reform."
Thomas Bodström - Knark är najs
Reklambyrån Futurniture (Robin, styr upp kollegorna!) har fått mycket beröm och credd genom tiderna och är förtjänstfullt modiga i sina jobb, men bajs-kampanjen borde nog inte gjorts. Av flera anledningar.
För det första: knark är bajs, och det är inget fel i det. Tvärtom. Pundare har i alla tider använd ordet shit (på svenska: kitt) som namn på olika droger, men främst på rökat.
För det andra är det uppenbart att bajs rimmar på najs.
För det tredje vet alla redan att det är dumt och dåligt med knark. Även användarna.
Mobilisering mot narkotika, som alltså köpt kampanjen av Futurniture för mina skattepengar, är nöjda. Mätningar visar att de som sett kampanjen i hög grad sympatiserar med budskapet. Intressant nog redovisar man inte inställningen till budskapet innan kampanjen. Troligtvis är det samma siffra.
Sveriges drug czar Björn Fries är lyrisk.
- Jag är inte förvånad över att undersökningarna visar att budskapen gick hem så bra. Jag var själv på Hultsfredsfestivalen och såg hur budskapen togs emot och vilket bra diskussionsunderlag de var. Inte minst budskapet "Fred på jorden" uppfattades som ett nytt och bra argument för många som ville påverka sina vänner.
Fred på jorden? Nån som är emot?
(vi lyfter på hatten åt bloggen Cannabiskultur som först skrev om detta.)