torsdag, januari 25, 2007

Leksand rocks!

Kurbits på omslaget!

Jag tror aldrig det har hänt förr, men Leksand har lyckats avla fram ett skapligt rockband. När jag i julas var ute och drack öl med polarna så stack minstingen i gänget, Niclas, en skiva i handen på mig, och sa åt mig att lyssna. Visst. Folkmusik har det alltid funnits i Leksand (Merit Hemmingson, Pelle Lindström), men rock eller pop? Så skeptisk har jag varit att jag först nu stoppat in plattan i spelaren.

Men va fan. Det funkar ju!

Montezumas ligger i samma sextiotalsdoftande nisch som de senaste årens stoltheter från Borlänge, Mando Diao och Sugarplum Fairy. Inte särskilt förvånande har Montezumas agerat förband åt de senare ett flertal tillfällen. Atomic Swing är en annan referenspunkt som dyker upp i huvudet.

Provlyssna på hemsidan eller på myspace!