Björn Ulvaeus replikerar!
Det känns otroligt tufft att få en replik från Björn Ulvaeus tillskickad sig. Ett utdrag:
Per Gudmundson skriver i SvD (12/5): ”En sak är säker. Folk kommer inte att sluta använda musik på internet. Precis som de inte slutade att gå på disco.” Han refererar till SVT:s Rapport 17 maj 1979, där det berättas om diskotekshotet: ”Diskoteksmusiken på grammofon håller på att konkurrera ihjäl dansbanden.”Nu pratar vi ledarsida.
Han har förvisso rätt i att dansbanden den gången överlevde hotet och att folk fortsatte att gå på diskotek och att samma sak kommer att ske med nerladdad musik, nerladdningen är här för att stanna. Frågan är inte om det kommer att finnas musik att ladda ner, utan vilken musik det kommer att finnas. Gamla klassiker som alltid så klart, men den nya musiken hur ska den låta? Klassikerna är nästan alltid skrivna av sådana män och kvinnor, som kunnat ägna lång tid åt att odla sin talang. De hade råd att göra en karriär av sitt komponerande och textförfattande. Hur blir det om förutsättningarna för såna karriärer försvinner eller åtminstone drastiskt försämras? Jag har inget svar på den frågan, men vill gärna försöka belysa den ur en vinkel jag själv känner till.
Jerry Leiber och Mike Stoller skrev bl a Jailhouse Rock och Hound Dog till Elvis Presley. Under en lång karriär producerade de skivor och skrev musik till Elvis och andra artister. Totalt beroende av upphovsrättsersättning när de sångare som sjöng deras sånger reste på turné och tjänade pengar på det sättet.