Själv föredrar jag Grönstedts monopol
Under min ledighet har redaktionen dammat av en artikel jag skrev före jul, men som trängts undan av katastrofer av mer pressande natur. Idag skriver jag således på SvDs ledarsida om det märkliga i att vissa stora svenska strukturer, som Posten och Konsum, tycks agera i det fördolda för att bevara andra stora gamla strukturer - som Systembolaget.
Varför, till exempel, är det så svårt att köpa vin?
I december 2007 kontaktade Australian Wineclub svenska Posten för att få till stånd ett avtal för leverans av vinpaket. Vinklubben är en fullt laglig verksamhet som specialiserat sig på att sälja viner som inte finns i Systemets katalog, något som blev möjligt tack vare EU-domstolens utslag i juni 2007.
Postens många serviceställen skulle naturligtvis ytterligare stärka vinklubbens möjligheter att få nöjda kunder. Men i oktober kom beskedet att Posten inte ville leverera vin, enligt uppgift för att man inte kan kontrollera ålder på mottagarna av paketen. Det är ett märkligt resonemang. Varje liten kvartersbutik, där ju Posten numera är förlagd, tar ju legitimation vid cigarettförsäljning eller för den delen vid känsliga leveranser med Posten. Och privat skickar ju redan folk vinflaskor till varandra, så det kan ju knappast vara tekniskt omöjligt. Men Posten var, som sagt, inte intresserad.
Man får hoppas att det nya året fått posten på bättre tankar. För varför skulle Posten tacka nej till friska intäkter från en laglig och affärsmässig verksamhet? Av samma anledning som Coop skulle göra det, kanske.
Kommer någon ihåg? Det blev några rubriker i somras när det blev känt att Konsum, eller rättare sagt Kooperativa Förbundet, tecknat ett tvåårigt marknadsförings- och distributionsavtal om internetbaserad vinförsäljning med leverans hem till dörren. Australian Wineclubs samarbete med KF tolkades som att den svenska alkoholpolitiken äntligen skulle få ett mänskligt ansikte, enkelt tillgängligt på KF:s sajt Mataffären.se. Här skulle mat- och vinintresserade kunna kombinera sina matinköp med särskilt utvalda viner i prisspannet 90 till 200 kronor. KF skulle kunna profilera sin internetförsäljning, och de av vinklubbens medlemmar som bor i Stockholm skulle få en pålitlig och matkunnig distributör.
Men sen har det varit tystare. KF rev nämligen upp avtalet.