måndag, december 13, 2010

Nakensport

Helgens ståhej gjorde att en annars bra text på SvDs ledarsida hamnade i skymundan. På söndagen skrev jag om mitt första tv-jobb.

Gert Fylking hade gjort ett inslag med några strippor som spelade biljard. Som produktionens springpojke blev det mitt uppdrag att göra en uppföljare. En tjej på försäljning hade klubbor som jag kunde låna, sade Robban Aschberg. Det fick bli golf.

Nollbudgettalkshowen Glasberget sändes i TV3, direkt mitt i natten, ifrån glaskuben högst upp i Lumafabriken i Hammarbyhamnen. All teknik sköttes av praktikanter från ett mediegymnasium i Falun. Vinjettmusiken körde vi från en vevgrammofon bredvid soffgruppen, eftertexterna var handskrivna lappar i närbild, och kontaktadressen var ett hotmailkonto. Enligt ryktet gjordes programmen enbart för att Jan Stenbeck ville se sin kommunikationschef Bert Willborg i kvinnokläder i ett avsnitt.

Det var mitt första tv-jobb, och nu hade jag 48 timmar på mig att tillverka ett inslag om nakengolf. Det fick inte kosta något.