lördag, december 11, 2010

När åtalas självmordsbombarhustrun?

De svenska medborgarna Mohamoud Jama och Billé Ilias Mohamed dömdes i veckan i Göteborgs tingsrätt till 4 års fängelse för stämpling till terroristbrott. En fråga som inte har ställts i rapporteringen om detta är varför inte fler har åtalats.

I domen framgår nämligen att flera andra var med i planeringen. Mohamoud Jamas hustru, exempelvis, skulle enligt avlyssnade talefonsamtal också spränga sig till döds. Följande är från sidan 38 (och framåt) i domen.

Mohamoud Jama har under våren befunnit sig på träningsläger hos al-Shabaab, något han själv berättat om under förundersökningen.

Under sin tid i Somalia har Mohamoud Jama haft ett flertal kontakter per telefon med en person i Sverige, Josef Ahmed Dahir (i följande telefonsamtal betecknad J). Att Mohamoud Jama varit med al-Shabaab och vad hans avsikter med resan till Somalia varit, framgår av flera telefonsamtal den 2 augusti 2009.

Utdrag ur telefonsamtal den 2 augusti 2009 kl. 16.13:

”M: Lyssna,lyssna igår kväll gjordes ett inbrott...i förrgår
J: Vem har gjort det?
M: Dom/gruppen
[…]
M:Det har inträffat en stor grej...hemma... ring mig om Gud vill.”

Utdrag ur telefonsamtal den 2 augusti 2009, kl. 17.56:

M: Hej, jag mår bra, lyssna mannen
J: Ja
M: Natten till fredagen
J: va?!
M: Natten till fredagen
J: Natten till fredagen?
M: Någon trängde sig in och började skjuta mot oss.
J: Va?
M: Tre beväpnade män kom in medan vi låg och sov...
[…]
M: Sen kom de in, jag och en annan kille, som kommer från huvudstaden och som befinner sig i huvudstaden nu, ligger i vardagsrummet.
M: Med Guds vilja siktade männen med vapen mot mig, mannen siktade med vapen mot mig
J: Ok
M: De sa till mig att ge upp, jag blev förvånad över hur de kommit in i huset.
M: Det finns ett sätt att komma in i huset och vi hade inte låst dörren ordentligt efter oss så de kom in och samtidigt lyste med ficklampan och siktade mot mig med vapen.
M: Jag och han som låg i vardagsrummet blev tillsagda att ge upp
M: Jag kunde inte få ut något från min mun att säga men fick fram; husban Allah wa nicma wa wakil, han siktade, siktade, siktade vapnet mot mig, han ville döda mig.
M: Han siktade vapnet mot huvudet på mig och satt på grejen som dämpar ljudet
J: Ah,ljuddämpare
[…]
J: Men ni ska vara glada att ni klarade er.
M: Ja, mannen de hade en plan, de tänkte och sa till tjejerna att de ska gå in och döda de här två killarna de visste inte att det fanns tre andra män och tre andra kvinnor i de andra rummen, förstår du?
J: ja
[…]
J: Vet de hur du ser ut eller?
M: De vet hur jag ser ut men jag bryr mig inte det kommer när det kommer jag vill ju ha shihada .
J: Gud är mäktig.
M: I början när de kom var jag inte rädd, men sen såg jag bilden av, då blev jag rädd man är ju människa..
J: Ja, det klart.
M: Jag pratade med min fru och sa vad är det med dig, du kom ju ändå hit för att dö. Du kom ju ändå hit för att få din shihada varför ska du vara rädd sa jag till henne. Jag sa till henne om du är ärlig och söker shihada bli inte rädd. Annars är allt bra med dig? Lyssna, jag hoppas att du kommer och jag ber till Gud att vi ser varandra här.
[…]
J: kan du inte Introducera mig för de? Du vet ju bröderna från min huvudstad. Jag behöver deras hjälp.
M: Jag ska be de att ringa upp dig..förstår du?
J: Ja
M: Jag ska fixa numret, från en bror som blev skadad.
J: Vem?
M: Brodern som har skadats han mår bra nu och jag ska gå till honom.
J: Vem är det?
M: Du känner honom inte men han bor i huvudstaden och ni har säkert setts förrut, jag ska ordna detta och skickar numret via Shukris e-mail.
[…]
M: Situationen ser inte så bra ut här och om vi inte hörs så finns jag hos jungfru
J: Jag ber till Gud att allt går bra för dig men lyssna på mig min bror
M: Jag ska göra uppdraget nu och jag vill att du ska be för mig
J: Uppdraget?
M: Ja, uppdraget
J: Är det den riktiga uppdraget? Den riktiga?
M: Ja, den riktiga uppdraget som är så vacker och fin.
J: Är det den riktiga vackra uppdraget en explosion.
M: Ja
J: Hoppas att Gud hjälper dig och att Gud älskar dig ännu mer och garaterar dig till paradis Fardosa (Paradis) hoppas att änglarna kommer att älska dig, hoppas att Gud gör så att ditt uppdrag blir förverkligad och jag vill att du ska be för mig också.
M: Det ska jag göra...be för mig också nu när jag vill förverkliga detta.
J: Det ska jag göra..hoppas att Gud underlättar för dig...hoppas att Gud underlättar för dig men innan du börjar med detta så vill jag, jag behöver brödernas hjälp.
M: Frun kommer också med
J: Frun också?
M: Ja..skratt
J: Men barnet då?
M: Andra bröder och systrar kommer att tag hand om henne.
J: Gud är stor hoppas att Gud hjälper henne också och att allt går bra för henne.
M: Be för oss
J: Hoppas att Gud underlättar för er, men din fru, jag börjar att älska henne nu..skratt...jag har blivit kär i henne nu...skratt...jag har fått känslor som jag inte hade för henne tidigare. Gud är stor hoppas att han förlåter.
M: Hon drömde om detta.”


Av telefonsamtalet framgår att natten den 30-31 juli 2009 har tre beväpnade män kommit in i rummet där Mohamoud Jama sovit. Mohamoud Jama har dock menat att det inte funnits egentlig anledning att vara rädd – de har ju ändå kommit dit för att dö, för att få shihada. Den bror som blivit skadad – sannolikt i strid – måste avse Yassin Ismael Ahmed, som i telefonsamtal den 10 augusti 2009 (se ovan) uppgett att han har blivit skadad vid samma tidpunkt. Mohamoud Jama har vidare uppgett att om han inte hör av sig mer så finns han hos jungfrun, dvs. att han då blivit martyr och kommit till paradiset. Det framgår att Mohamoud Jama fått ett stort uppdrag som innefattar en explosion. Även Mohamoud Jamas hustru ska delta i detta uppdrag. Deras dotter kommer att behöva tas om hand av andra eftersom de inte räknar med att överleva uppdraget.
När åtalas hustrun?