onsdag, november 07, 2012

Ännu en norsk jihadist poserar med vapen

Arfan Bhatti, född 1977 i Pakistan, är en av Norges mest ökända islamister. Han är tidigare bland annat dömd för att ha medverkat i ett attentat mot synagogan i Oslo, men har på senare tid uppmärksammats för sitt engagemang i den högljudda extremistgruppen Profetens Ummah.

Enligt nyhetsrapporteringen misstänks han befinna sig i Syrien, liksom andra medlemmar av Profetens Ummah.


Jag kan idag, som förste journalist, visa bilder på Bhatti när han bär vapen. På dagsfärska bilder som cirkulerar bland islamistkretsar i sociala medier poserar Arfan Bhatti med automatkarbin. Men bilderna visar att han sannolikt befinner sig i gränslandet mellan Pakistan och Afghanistan.


(Som jag tidigare rapporterat har Profetens Ummah kopplingar även till Sverige.)

Uppdatering 22.30:

Bilderna på Bhatti från min blogg blev en stor nyhet i Norge bara timmar senare. Norska TV2 gjorde en direktsänd intervju med mig på eftermiddagen. NRK intervjuade mig, och jag pratade även med Dagbladet, Nettavisen och Aftenposten. NTB hade också telegram om mitt avslöjande. Jag deltog dessutom i P4:s direktsända aktualitetsmagasin.

VG, som har en av Europas bästa journalister på området, Lars Akerhaug, gjorde dock ett helt självständigt jobb, med material från samma miljö.

Jag kan nu visa ytterligare bilder på Bhatti, men denna gången i stridsmiljö.





Det finns även video, där Bhatti tackar – på norska – för stödet till de heliga krigarna och till martyrernas efterlevande. Och tampas med en ko.