tisdag, oktober 07, 2014

Två jihadister från Sverige i Turkisk fångutväxling med IS

Brittiska medier avslöjar att Turkiet har haft cirka 180 krigare för Islamiska staten i förvar, för att sedan byta dem mot tillfångatagna turkiska diplomater i en fångutväxling med IS. Bland jihadisterna ska ha funnits två personer från Sverige.

Expressen har träffat vad man tror är pappan till den ene:

"Den 22-årige mannen sade till pappan att han antagits till ett universitet i Mauretanien. Där skulle han studera islam under fem år. Men efter avresan hörde pappan inte ett ord från sonen.
– Jag gick runt till moskéerna som han brukade gå till. Jag sa till folk: 'Jag vet att min son brukade komma hit. Jag är orolig för honom. Vet ni något, snälla kontakta mig'.
För drygt två veckor sedan kom en okänd man fram till pappan inne i en moské.
– Han sa att min son hade varit i förvar i Turkiet. Han hade blivit tillfångatagen, men att han nu var släppt, berättar pappan.
Mannen antydde att 22-åringen nu kunde vara i Syrien eller Irak. Svensken var under skoltiden som andra; han festade och rökte. För två år sedan blev han dömd till dagsböter efter att ha misshandlat en ung man med ett knogjärn utanför en skola.
För ungefär två år sedan skedde en förvandling. Han bytte klädstil och sparade ut skägg. Enligt pappan blev han ”mer radikal”. De hade flera diskussioner om konflikten i Syrien. Sonen uttryckte vissa sympatier för de extrema grupperingar som ville bekämpa ”Iraks korrupta regering”.
– Jag sa till min son. Det är inte mitt och ditt krig. Det är bättre att du utbildar dig."