tisdag, juli 27, 2004

Slag för familjen 2

Idag i Falu Tingsrätt föll domen mot förre partiorganisatören i Nationaldemokraterna Tor Paulsson. Paulsson dömdes, för att vid flera tillfällen hotat och grovt misshandlat sin sambo Anna Ramstedt, till fängelse i 1 år och 4 månader, samt till att betala skadestånd på 129 000 kronor.

En del saker i domen får en att höja på ögonbrynen. Och då menar jag inte det höga skadeståndet eller det hårda straffet. Jag menar inte heller hyckleriet i den nationaldemokratiska familjepolitiken, för det har jag ju skrivit om tidigare.

Vad som förvånar mig är de märkligt täta relationerna i Nationaldemokraterna. Knutbyvibbarna.

Sedan tidigare visste ni säkert att Tor Paulsson, partiorganisatör, har en plastpappa som heter Anders Steen och som är partiledare i Nationaldemokraterna och en av partiets representanter i Haninge kommunfullmäktige. Anders Steen är alltså ihop med Paulssons moder Marie Sjöqvist, som också sitter i fullmäktige i Haninge för Nationaldemokraterna. Tor Paulsson är, eller var innan han fängslades, sambo med Anna Ramstedt, som också är aktiv i partiet (exempelvis som Nationaldemokraternas kontaktperson i Gagnef). Och sista gången Anna Ramstedt misshandlades, får vi hoppas, berodde det på att Tor Paulsson misstänkte henne för att ha vänstrat ihop det med likaledes partiaktiva Rickard Edmund.

Och där kan man ju tycka att det räcker med familjebråk.

Det gör det inte.

Det är mycket konstigare än så.

Det är på sidan 3 i domen, längst ner, under rubriken domskäl för åtalspunkt 1, som jag rycker till. Jag begriper inte hur det går till, helt enkelt.

Läs följande mening flera gånger:

Utöver vad som angetts i bilaga 1 har åklagaren åberopat vittnesförhör med E P, som är halvsyster till både A R och T P.
Förstår ni?