onsdag, juli 28, 2004

Slag i saken

Allt är politik. Så sa vänstern förr i tiden.

Och nu är det nästan så att man håller med.

Allt är politik. Till och med misshandel. Inte minst i domen mot förre partiorganisatören i Nationaldemokraterna Tor Paulsson visades detta. Hans käresta Anna Ramstedt valde ju att inte polisanmäla sambons misshandel för att hon inte ville, som det står i domen, "göra affär av saken innan valet till EU hade ägt rum den 13 juni". När han spöade henne nästa gång stod det redan klart att Paulsson inte kommit in i EU-parlamentet, och då fanns inga politiska hinder. Nu sitter Tor på ett mer passande ställe (vilket jag ju skrev om häromdagen).

Kanske kommer Anna Ramstedt använda sin nyvunna offerstatus för att själv kandidera nästa gång. Misshandlade kvinnor har ju kvalificerat sig tidigare, om ni förstår vad jag menar...

Jag tänker naturligtvis på stjärnskottet i Folkpartiet - Maria Carlshamre.

Det cirkulerar nu ett rykte (vars sanningshalt jag inte har prövat, naturligtvis) som genom en anonym välgörare nådde mig idag. Ett rykte som utmålar våldet mot nuvarande EU-parlamentarikern som, vad ska jag säga, inte helt oprovocerat. Vilket naturligtvis inte ursäktar mannen. Men det kanske kan förklara en del.

Eller som tipsaren skriver:

Hon tycks vid flera tillfällen oprovocerat ha slagit sin make både i huvudet och ryggen (!) och sagt att han har en hjärna som en apa. Hon verkar också ha hotat att mörda släktingar.
Nåväl.

Allt är politik.

Till och med misshandel. Obekräftade rykten på nätet också, förstås. Vilken tur att någon skrivit, och lagt ut på nätet, ett kort referat av vad som yttrats i förhörsprotokollen tillhörande den dom som gav en plats i EU-parlamentet, så att den ärade läsekretsen själv kan avgöra vad som kan vara sant, och vad som bara är politik.