tisdag, oktober 03, 2006

Riksmötets öppnande

Det känns som att det är en bra dag att väcka liv i gudmundson.

En helt ny riksdag svärs in. En riksdag med borgerlig majoritet, för första gången sen feodaltidens avskaffande. En helt ny riksdag - färdig att häckla.

Jag menar, snart kommer motionsfloden. På fredag kommer de nya ministrarna. Och alla nya tjänstemän. Och man vill ju kunna kommentera det.

Det känns som en bra dag, helt enkelt.

Mycket i den nya riksdagen har ju utfallit i linje med vad jag kämpat för här på bloggen. Exempelvis har jag ju ofta bråkat om kvinnorepresentationen i politiken. Framgången har varit överväldigande. Jag säger bara Nina Larsson, på plats 133. Eller Anna König, på plats 316. Eller varför inte Maria Borelius, på plats 282? Det här är tjejer som kommer att göra för SVT24 vad Berth Milton gjorde för internet.

Och detta i princip samtidigt som Helle Klein tar tjänstledigt från Aftonbladet! En ny och mer skonsam offentlighet tar form.

Men jag kan ändå inte riktigt slå mig till ro.

SVT24, ja. Jag sade upp mig därifrån för ett par veckor sedan. Eller, rättare sagt, jag avstod från att förlänga mitt kontrakt. Så det blir väl frilansande nu om jag inte kastas in i nåt oväntat. Men jag vet inte riktigt vad som väntar, och är tacksam för alla erbjudanden.

Under tiden kan jag ju häckla samtiden här.

Det känns som en bra dag för det.

Men jag är lite ringrostig. Detta trots att jag sedan två veckor också driver en sidoblogg, Val 2010, som kommer att funka som mitt anteckningsblock vad gäller partiernas ideologiska och taktiska positionering inför nästa riksdagsval. Jag har hunnit posta över 20 inlägg där, och konstaterat sådant som att vi får ett nytt riksdagsparti 2010, att den socialdemokratiska eftervalsdebatten är skrämmande tyst, och att Stockholm kommer att vara borgerligt fram till 2014. Läs gärna!

Men Val 2010 är mest som ett journalistiskt kartläggningsprojekt, och gudmundson är nåt annat. Nåt spretigare.

Spretig är också nya designen. Jag kommer väl att putsa på den eftersom. Och byta helt när jag flyttar över till Blogger i Beta. Och rensa bort gammal spam. Det får ta sin tid.

Idag är en bra dag. Ingen idé att brådska.