torsdag, oktober 12, 2006

Tala sanning eller gå!

Det vämjeliga med härvan omkring Cecilia Stegö Chilò och hennes uteblivna licenspengar är att hon inte rakryggat försvarat sin gärning och därefter förklarat att hon ämnar förändra licenssystemet. Därför står hon nu inför valet att antingen dra sig tillbaks och rädda regeringen, eller rakryggat yppa sanningen - företrädesvis i TV4s morgonsoffa.

På eftermiddagen idag publicerade Resumé ett uttalande ifrån journalisten Anders Carlgren som hårt, men trovärdigt, anklagar Stegö Chilò för att ha ljugit grovt när hon påstått att licensskolket berott på slarv och flyttar.

Cecilia Stegö Chilò ljög ganska grovt när hon igår påstod ”jag har inte gjort det här medvetet utan på grund av slarv. Nu vill jag betala retroaktivt”.

I själva verket är hennes betalningsskolk ett medvetet ideologiskt beslut, därför att hon är principiell motståndare till licensfinansiering av public service.

Det är också verkligen sant att Stegö Chilò i våras sa ”jag skulle gärna bli åtalad för licensskolk”.

Jag vet helt säkert, därför att jag var en de personer som hörde henne säga det.

Tidigare har jag hävdat att situationen går att rädda. Men det har krävt att ministern inte själv förvärrar situationen, genom att till exempel ljuga för svenska folket. Den lilla öppning som finns för Stegö Chiló krymper dock hela tiden. Och nu är det bråttom. Ska hon klara sig kvar på posten måste hon, och hon måste ha regeringschefens stöd dessutom, kliva ut på arenan och tala sanning. Lämpligtvis, ur hennes perspektiv, sker detta i TV4s morgonsoffa, där det finns mer tid och färre kritiska frågor. Och med sanning menar jag att hon ska förklara sina handlingar som de politiska ställningstaganden, om än barnsliga, de varit.

Alternativet är naturligtvis att hon avgår, eller ännu hellre, ur en regeringsväns perspektiv, kickas. Avgår hon tar hon nämligen med sig en del av regeringens trovärdighet, sparkas hon visar Fredrik Reinfeldt trovärdighet och handlingskraft.

Jag gillar Fia Stegö. Det vore synd om hon försvann ut ur politiken. Jag är också säker på att Anders Carlgren gillar Stegö (hans motiv med uttalandet i Resumé är sannolikt att tvinga fram ett ställningstagande som i förlängningen leder till reformer av public service - han gillar inte politiseringen av denna).

Men rent objektivt:

Lögnen står ivägen för regeringen. Kulturministern måste välja. Sanningen, eller avgången.