onsdag, december 13, 2006

Alliansens Lucia 2006

Under en månad pågick omröstningen. 735 röster lades, och vinnaren fick 193 av dessa, i konkurrens med elva andra kompetenta kandidater - däribland en minister och en statsministerhustru. Lyckligtvis valde läsarna en person med lika mycket humor som ideologisk stringens.

Nedan följer segrarintervjun med Alliansens Lucia 2006, Uppsala-moderaten Karolin A. Johansson, där hon talar ut om jobbfrågan, jämställdhetspolitiken och skatterna. Och allt det där andra läsarna vill veta.

Alliansens Lucia, till vänster i bild, intervjuas.
Hej Karolin!

Jag är stolt att säga att mina läsare röstat fram dig till Alliansens Lucia 2006. Du fick häpnadsväckande 26 procent av rösterna. Du måste vara en god kamrat, för det är ju på den grunden man blir vald. Jag har några frågor.

Det bästa med att vara Alliansens Lucia är att man får superkrafter, dock kortvariga: man får välja en enda reform att genomföra. Vilken inrikespolitisk åtgärd väljer du?

- Momsbefria stearinljus! Till och med Frédéric Bastiat skrev något liknande. Då måste det ju vara bra.

Varför skulle den vara den viktigaste?


- Det behövs fler lucia-främjande åtgärder. Så att människor kommer till sin rätt. I sin vardag.

Jag tänkte prata lite jämställdhetsfrågor. Du säger att du inte kallar dig feminist, därför att de som gör det har en tragisk människosyn. Jag blir lite lack, eftersom jag är feminist. För att vara riktigt konsekvent, borde du inte sluta kalla dig demokrat nu när Lars Ohly kallar sig det?

- Men Gudmundson, det var ju förra året man kunde ragga brudar genom att säga att man var feminist. Bättre kan du. Eller? Men seriöst, bara för att jag är höger och Ohly vänster hindrar det inte oss från att använda samma begrepp, tyvärr. Det är vad vi lägger i begreppen som är det viktiga. Jag vill att människor ska få bestämma mer över sina liv och att staten ska bestämma mindre. Den dagen Ohly lägger in det i "demokrat"-begreppet då kan vi snacka allvar.

OK. Mer jämställdhetspolitik: Om jag vore liberal politiker som du, med mål att sänka statens utgifter, så skulle jag omedelbart individualisera föräldraförsäkringen. Då skulle kvinnor få ett mindre stigma på arbetsmarknaden, eftersom de inte skulle vara frånvarande lika mycket, också skulle staten tjäna jättepengar, dels för att kvinnor jobbade mer, men också eftersom männen ändå inte skulle ta ut sin del. Vad är haken?

- Redan börjat tänka på kids Gudmundson? Intressant…

Staten gör ju en massa ingrepp i familjelivet - varför skulle det vara särskilt allvarligt om staten bestämde att föräldrapenningen följde individen och inte nåt slags feodalt familjebegrepp?

- Återigen, människor måste få bestämma själva. Politiker ska inte leka dagisfröknar.

Jaja. Vi byter till er valvinnande fråga: jobben. Vem är årets arbetare och varför?

- Pappa. Så klart. Trots alla rackarns blanketter som ska fyllas i, alla skatter som ska betalas och all byråkrati som ska tröskas igenom (eller hitta smarta sätt att komma runt) orkar han sköta jordbruket, skogsbruket och fisket året runt. Det borde göra honom till en bra kandidat. Dessutom är han ju min pappa. Det är stort.

Många tror att alliansens framtid hänger på förmågan att skaffa fram jobb. Tror du att regeringens åtgärder är tillräckligt radikala för den saken, och om inte, vad bör göras?

- Alliansens förslag går definitivt några steg i rätt riktning. Men det är klart, det finns fortfarande alldeles för många detaljregleringar som hämmar goda idéer att bli verklighet eller bli så stora som de skulle kunna bli.

Har du själv haft ett hederligt jobb?

- Jajemän! Enligt Skatteverket har jag bland annat jobbat på Skattebetalarnas Förening (jobbiga trappor, men trevliga kollegor), varit ledarskribent på Svenska Nyhetsbyrån (jobbiga hissar, men trevliga kollegor) och projektledare på Stockholms Handelskammare (jobbiga trappor, men trevliga kollegor).

Ledarskribent räknas inte. Har du några planer på att ta över föräldrarnas gård i Småland?

- Vadå "räknas inte"?! Är det kanske bättre att göra låtsas-tv i en kanal som bara halvsovande pensionärer tittar på? Jag kan i alla fall säga att jag är grym på att köra sexhjuling, hö och röjsåg. Och dessutom gör jag smaskens kanelbullar, vilket sannolikt var det som avgjorde att jag blev centerpartist i DN:s livstilstest. Potentialen finns.

Hur många nya jobb blir det då?

- För min del? I januari blir det i alla fall ett…

Vi byter ämne igen. Jag har ett dilemma för en libertarian. Jag tycker det är jätteskönt att det är rökfritt på krogen, trots att jag ogillar förbud, och dessutom röker ett paket om dagen. Vad ska jag tycka om rökförbudet? När det var tillåtet och röka så var det ju rena skorstenen på de bra krogarna?

- Vill krogägaren hindra folk från att döda sina, och omgivningens, lungor är det hans sak. Men att ha ett totalförbud är knepigt att motivera om man verkligen tror att människor kan bestämma själva. Skulle jag själv välja mellan en krog där det luktar hallonglass eller en där det luktar gammal-gubbe-i-bingohall, då är valet rätt enkelt. Om jag inte skulle ut med dig så klart. Då får jag väl offra mig för gammal-gubbe stället. Kanske.

Och jag har ett värre problem. Jag gillar när folk omkring mig är nyktra och sköter sina jobb. Fast själv föredrar jag att vara packad mest hela tiden. Borde jag inte vara för ett alkoholförbud om jag nu gillade rökförbudet?

- Eller så litar du på att människor klarar av att fatta sina egna beslut…

Du tycker det är dumma frågor? OK. Vi tar nåt viktigare. När får vi platt skatt i Sverige? När den blir 100 procent?

- Sverige har redan kommit mer än halvvägs till 100% skatt, men nog sjutton borde folk innan dess förstå att platt skatt - på låg nivå - är en rätt smart idé? Se bara på Estland. Hade jag haft ytterligare en lucia-reform att få genomföra vore det här ett bra tillfälle. Finns det inte någon sådan där dumstrut-nisse i mitt följe som kan få genomföra en reform också?

Ja, men hur mycket kan man sänka skatten på en mandatperiod? Och varför sker det inte på moderatstyrda platser?

- För att moderata politiker i alltför många kommuner tagit fast på betydelsen av "moderat"? Men det är klart, tycker man att det är rimligt att kommunen för skattepengar ska driva caféer, bygga sporthallar och badhus, deltaga i fåniga och dyra tävlingar och en massa annat lull-lull, då är det klart att det blir svårt att sänka skatten. Tycker man inte det, ja du, då finns det utrymme att sänka skatten. Om man bara vill.

OK. Vi får anta att det blir skillnad när du får tag i härskarringen. Jag byter ämne igen, till vad som mina läsare är mest intresserade av. Du är ju sambo, tyvärr, med statsministerns pressis Oscar Hållén. Använder du något särskilt grepp för att få honom att berätta om regeringens inre?

- Nej du, jag har ett tillräckligt spännande liv själv för att klara mig utan detaljer om vad statsrådet dittan eller duttan sade i går, åt i förrgår, eller gjorde i morse.

Han har ju lite samma stil som du, om du ursäktar. Blond och slank, och så där. Har ni tänkt att avla fram en ny härskarras i Per Schlingmanns tjänst, eller? I vilket fall måste det kännas ensamt när sambon alltid är ute på resa, och så, hoppas jag. Hur intressant skulle han vara om han inte hade fri väg in i Rosenbad?

- Jahåja, nu var du där igen. Ständigt dessa ungar. Är barnproduktion det enda du tänker på? Men du, den där pojken jag bor med är hyggligt intressant ändå, faktiskt, även om han inte skulle hänga med den skallige killen hela dagarna. Dessutom vore det rätt skönt att inte behöva konkurrera om uppmärksamheten med självaste statsministern.

Förlåt. Det är säkert en fin kille. Men jag vill att du frågar honom en grej, i vilket fall. En av mina kvarterskrogar, Vanadis Restaurang och Café, undrar om det blir nåt jultal av Raj-Raj där i år, eller om han sviker gamla polare nu när han är uppe i smöret?

- Han hälsar! Oscar alltså. Och tillägger att du borde vara glad att han vinkade in dig på moderaternas valvaka/fest, trots att du (slarver där!) inte ens hade ackrediterat dig.

Oj. Vi är uppe i tjugo frågor nu. Bäst jag anstränger mig med de här sista. Hur tror du det går i valet 2010? Och då menar jag både för dig själv och för dina allierade. Det blir ju liksom ett nytt läge, med nya sossar och kanske något nytt parti och så. Hur går det, och varför?

- 2010? Har funderat länge om jag ska ställa upp då eller inte. Försöker välja mellan längdhopp med skidor (du vet, när man har kroppsstrumpa på sig och flyger i luften) eller sådan där bob (behöver några grabbs till, vill du vara med?). För det är väl OS i Kanada du menar? Eller var det riksdagsvalet? Ok. I så fall hoppas jag att Alliansen, om de sköter sig, får förtroende att fortsätta en mandatperiod till.

Sista frågan. Vem är årets tomte?

- I miljöpartiet finns det många… Fast om du menar i mer positiv bemärkelse så måste det väl ändå vara du själv. Jag menar, hur tusan kommer man på att ha en lucia-tävling på en seriös (?) blogg?
Karolin A. Johansson, som bara var en hårsmån ifrån riksdagsmandat i senaste valet, lägger ut texten om politik på sin webbplats och på sin blogg. Rekommenderas varmt!