måndag, december 11, 2006

Folk i farten

Mellan raderna i min blogg kan man uttyda att jag inte ser någon motsättning mellan skönhet och kompetens. Snarast tvärtom.

Idag visar åter det vackra folket var skåpet ska stå.

Sydsvenskans begåvade politiska reporter Karin Johansson ska från den 1 mars börja på Expressen, meddelar Resumé. Vilket är ett av de bättre köpen Expressen kunnat göra. Första gången jag träffade Karin Johansson, på ett glöggparty, blev jag omedelbart tagen. Hon kombinerade ett slående yttre med, finns det ett svenskt ord för "wit"? Sedermera har jag följt hennes politiska bevakning, och faktiskt haft henne med i något enstaka tv-program, och bara blivit mer imponerad. Det är bara att gratulera den piggare kvällstidningen för kanonvärvningen. Jag tror mer att Johansson ligger i Cecilia Garmes spår än i Niklas Svenssons, så behovet av ytterligare värvningar kanske dock kvarstår, för den där speciella tabloida nyhetsjägarkompetensen.

Samtidigt meddelas i Dagens Media att hunken Jonas Leijonhufvud (måste vara en av landets snyggaste reportrar, va? Och ja, han är son till Sigfrid L, legendarisk journalist som numer sköter medierelationer på Kristdemokraternas kansli) blir redaktör åt Peter Wolodarski (DN) och Karin Pettersson (Fokus) i deras nyhetsmagasin på TV8. Tråkigt nog betyder förstås detta att det inte blir så mycket rampljus på den tvålfagre Leijonhufvud, men han är så kompetent så att åttan, med tidigare värvningar, alltmer framstår som landets bästa public service-kanal (helt utan statlig inblandning, förstås). Kul! Kanske dags att skaffa tv?