tisdag, december 05, 2006

Riksdagens hårda toner

Ekot rapporterar om att "tonen i riksdagsdebatterna hårdnar", något TT berättat tidigare. Monica Green (s) känner sig kränkt av kommunminister Mats Odell (kd), "då Odell retoriskt frågade om hon förstått hans svar".

Jodå. Kränkt.

Och detta tar talmannen på allvar! Vore det tvärtom inte mer önskvärt om riksdagsdebatterna blev lite mindre letargisk? De enda hittills som har anledning att känna sig kränkta är SVT24s tittare.

Men ok. Låt oss granska vad som sades i denna hårda ton. Hela dialogen ser ut så här:

Anf. 91 MONICA GREEN (s):
Herr talman! Jag har en fråga till Mats Odell.

Det gäller en fråga till kommunministern. Jag undrar om man kan lita på kommunministern. Jag tycker att man får olika bud från Mats Odell, bland annat när det gäller frågan hur han hanterar lämpligheten av egna ekonomiska intressen samtidigt som man ska sälja ut vården, som Mats Odell och den borgerliga regeringen aviserat.

För några veckor sedan påstod Mats Odell att det gjorts en utredning och att han inte alls var jävig när han ska sälja ut sjukvården. Enligt TV 4-nyheterna var utredningen hemligstämplad och gick inte att få ut. I dag kan vi ta del av medierna och se att Mats Odell erkänner att någon utredning aldrig funnits.

Kan man lita på någon i den borgerliga regeringen? Kan man lita på Mats Odell i frågan?

Anf. 92 Statsrådet MATS ODELL (kd):
Herr talman! Det är alltid bra om man bygger sina frågor på fakta. Det föreligger tydligen ett missförstånd från Monica Greens sida. Det finns inga planer på att jag ska ha något som helst ansvar när det gäller att sälja vårdföretag.

Anf. 93 MONICA GREEN (s):
Herr talman! Med det svaret blir man ännu mer orolig för att Mats Odell ska sälja ut sjukvården, privatisera sjukvården. Att han har egna ekonomiska intressen inom vårdföretag verkar han ta mycket lätt på. Med den nonchalansen i svaret känns det än mer otryggt.

Han har ena stunden sagt att det finns en utredning på departementet men att den är hemligstämplad. Några veckor senare säger han att det aldrig har funnits någon utredning. Det är mycket allvarligt. Man kan inte lita på kommunministern i det fallet. Jag undrar om vi kan göra det fortsättningsvis också, särskilt när han ger så nonchalanta svar till mig.

Anf. 94 Statsrådet MATS ODELL (kd):
Herr talman! Jag vet inte vilka gränsvärden Monica Green har för nonchalans, men jag kan upprepa mitt svar. Jag har inte något som helst ansvar i regeringen eller i något landsting eller i någon region för att sälja sjukvårdsföretag. Är det uppfattat?

Anf. 95 MONICA GREEN (s):
Herr talman! Jag tycker att det är allvarligt att kommunministern väljer att fortsätta att missförstå. Han säger att det är missförstånd. Han säger att det har varit en utredning som har varit hemligstämplad om att han inte är jävig. I dagens tidningar kan man läsa att det egentligen inte funnits någon utredning. Det är allvarligt att man inte kan lita på Mats Odell i frågorna.

Anf. 96 Statsrådet MATS ODELL (kd):
Herr talman! Jag kommer uppenbarligen inte längre med Monica Green. Hon nöjer sig inte med svaret att jag inte har någonting med utförsäljning av vårdföretag att göra.

Den utredning som Monica Green talar om är den där jag bad juristerna på Finansdepartementet att undersöka huruvida jag kan vara kvar som delägare i ett familjeföretag som mina föräldrar startade för 50 år sedan. Svaret på det var att det inte finns någon generell jävsituation.

Däremot kommer jag att inför varje ärende, liksom varje statsråd som äger aktier eller annat, tillsammans med juristerna granska om jag kan delta i ärendet. Det sker fortlöpande.
Maken till glaskäke har jag aldrig sett. Och om kommunminister Odell gått i min mellanstadieskola hade hans karriär som mobbare varit över efter den ordväxlingen, och detta inte precis för att någon hade skvallrat för fröken.

På sin blogg ältar Monica Green om sin duell med Odell. Lär honom uppförande! Brev till Talmannen. Härskartekniker. Odell ska bjuda på fika.

Herregud, kvinna. Har hon någonsin sett en parlamentarisk debatt från ett annat land? Har hon någonsin sett en replikväxling i brittiska underhuset?

Men ömma fötter tycks vara en utbredd farsot bland riksdagsledamöterna. På sin blogg klagar Johan Linander (c) på Monica Greens "skitsnack", och "oförskämda fråga", och dessutom på mängder av Thomas Bodströms repliker. Bodström är, säger Linander, "värst av alla".

Nog för att många hyser farhågor om att politiken sakta förvandlas till underhållning, men om ledamöterna ska hålla på så här, med talmannens goda minne, så känns det avlägset på alla sätt.