måndag, augusti 06, 2007

Slöseri är vansinne, Ebba

debattplats i SvD refererar Ebba Setterblad, som chefar för Wetterling Gallery (och är gift med Claes De Faire, Resumés starkast lysande stjärna och bekant till mig), till min text om det vettlösa slöseriet med Bokomater.

På SvD:s ledarsida (31/7) kunde man läsa hur Per Gudmundson jämförde kostnaden för kommunens bokomater med den för en kvinnojoursarbetare.

Med den absurda argumentationen borde man ju sälja av Nationalmuseums konstsamling och skicka pengarna till tredje världen!
Eh. Nej. I linje med den argumentationen bör man sluta slösa pengar på trams och istället säkerställa att institutioner som Nationalmuseum är ordentligt finansierade - samtidigt som man kan ge medborgarna grundläggande trygghet. Pengarna räcker till både och.

Jag tillhör dem som är, i liberala termer, oerhört blödig när det gäller kultur. Både min bror och hans hustru är bildkonstnärer, och jag är väl medveten om det armod som många konstnärer lever i. Det är av anledningarna till att jag reagerar så starkt när slöseriet blir uppenbart. Ingen är betjänt av ekonomiskt vansinne.