lördag, september 01, 2007

Framfusig svensk utrikespolitisk attityd

Jag vet inte varför detta inte toppar nyheterna: Carl Bildt och Tobias Billström är i Bagdad!

Alla dessa dagar:

Tillsammans med Tobias Billström har jag just anlänt till Iraks huvudstad Bagdad för samtal om landets och regionens franmtid.

Jag lämnade Belgrad rätt tidigt på morgonen för att fara till Amman i Jordanien, och därifrån tog vi ett helt vanligt kommersiellt flyg till Bagdad. Det finns faktiskt åtskilliga sådana.

Syftet med mitt besök här är att försöka att stimulera och fördjupa den politiska dialogen.

Vi är i ett närmast desperat behov av först en nationell kompromiss om hur Irak skall styras, sedan en regional kompromiss om Iraks stabilitet och dessutom självklart en global kompromiss om politiken i regionen i dess helhet.

Utan sådana kompromisser fruktar jag att vi går mot fortsatt splittring, söndring och strid. Och det kommer att drabba oss alla.

Att jag nu besöker Bagdad går tillbaka på den inbjudan jag fick av min irakiske kollega Zebari när han var i Stockholm i början av året. Redan då sade jag att det var min avsikt att åka.