fredag, juni 06, 2008

På Östermalmsfronten intet nytt

Till lördagens SvD har jag skrivit om nazidemonstrationen som hölls med anledning av nationaldagen, på Östermalm. Det var stundtals ganska hotfull stämning. Det råder inga tvivel om att vänsterextremisterna står för merparten av våldsinitiativen, men inte heller om att nassarna lever för våldet.

Nassarna behöver jobba på sina medierelationer, kan jag tillägga. I det sällskap jag hängde med fanns, bortsett från mig, en ledarskribent för DN, chefen för Liberala Nyhetsbyrån som försörjer - typ - alla liberala landsortstidningars ledarsidor med texter, samt två personer anställda inom informationsenheten på Forum för levande historia. Och oss anföll de idioterna.

Plötsligt bryter nazisterna sin formation och rusar mot oss där vi står och tittar bakom avspärrningen mot Skeppargatan. De flesta i attacken bär den vita skjorta och de svarta byxor som signalerar att de tillhör Svenska Motståndsrörelsen, men mannen som skallar min kompis och även ger sig på mig (jag klarar mig lindrigt undan med en knuff i bröstet) är mer ledigt klädd. Deras mål är egentligen en kille som står ett par meter ifrån oss och vars brott tycks vara att han är färgad.