söndag, augusti 24, 2008

Kulturdebattör

Jag har kastat mig in i debatten om kulturpolitik, och hamnat i polemik inte minst med den så kallade Skuggutredningen. Roligt nog verkar åtminstone en kulturjournalist ha noterat detta, varför jag i dagens kulturdel i SvD ställs som politiskt alternativ till förre socialdemokratiske kulturministern Bengt Göransson (och föräras titeln 'kulturdebattör'). Han skyller allt på nyliberalismen, förstås, men jag har en annan vinkel.

Men att borgerlig kulturpolitik är detsamma som avsaknad av kulturpolitik är en vänstertolkning, enligt Per Gudmundson.

– Det är bara något som de som kallar sig kulturarbetare – vilket uttryck förresten, på vilket sätt är Carl Johan De Geer en arbetare? – fått för sig. Även de som ogillat den tidigare kulturpolitiken tycker ofta att det är bättre med en kulturpolitik som leder åt helvete, än ingen alls. Jag skojar inte, säger Per Gudmundson.
Efter intervjun för kultursidesartikeln utvecklade jag resonemanget i en text på ledarbloggen.