tisdag, december 07, 2010

Hjälp Segerfeldt granska FN!

Sverige lider av en bisarrt romantiserad bild av FN, som gång på gång motsägs av verklighetens klubb för diktaturinflytande. På senare tid har det dock börjat se ut som att skönmålningen börjar få sprickor. Exempelvis har Paulina Neudings utmärkta artikel i Magasinet Neo, om FN:s så kallade råd för mänskliga rättigheter, fått ett oväntat stort genomslag.

Idag donerade jag en mindre summa till frilansskribenten Fredrik Segerfeldt, som har startat en insamling för att finansiera en granskning av FN. Jag tycker det är både hedervärt, och ett spännande experiment i sociala medier, att Segerfeldt söker finansiering på nätet. Dessutom kan en kritisk bok om FN ge den nyväckta debatten ytterligare välbehövlig skjuts.

Och efter en veckas skramlande på webben har Segerfeldt kommit nästan halvvägs till målet, berättar han för Makthavare.se.

- Jag är överväldigad av responsen och blir alldeles varm i hjärtat av den värme som bidragen utstrålar. Hittills har ett sjuttiotal personer skänkt pengar för att boken ska kunna skrivas klart och ges ut, varav jag känner kanske 15 av donatorerna. Det visar att det finns ett behov av en sådan här bok i Sverige, säger Fredrik Segerfeldt.

Segerfeldt har en bakgrund som anställd på bland annat tankesmedjan Timbro, där han också gett ut en bok om vatten, vattenresurser och vattenpolitik i u-världen, som rönt uppskattning och internationell uppmärksamhet och som därför översatts till flera olika språk för att nå en vidare spridning utomlands. (Boken finns också som gratis pdf-fil.) Han har också gett ut en bok om internationellt bistånd som rönt uppmärksamhet i både den svenska och den amerikanska biståndsdebatten, och en rapport om Sidas syn på fattigdom.

Vad har du för mål med insamlingen?

- Jag har sagt att jag behöver dra in 50.000 kronor genom insamlingen för att jag ska kunna avsätta tid och resurser för att få boken färdig. I dagsläget är ungefär hälften av den skriven och ligger i min dator, där den redan legat i flera år, och jag behöver avsätta minst en månad på heltid, eller snarare mer än än heltid, för att kunna slutföra arbetet.

Skänk en slant du också – det är snabbt gjort här!