lördag, april 30, 2011

Utpekad i Expressen "kultur"

Expressens kultursida lånar in Anna Hellgren från Dagens Arena för att recensera Lisa Bjurwalds nya bok Europas skam - rasister på frammarsch.

Efter ett referat, som berör Europas framväxande scen av antiziganism, judehat, fascism, stöveltramp och islamhets som håller "miljoner européer i skräck", övergår Hellgren till att jämföra med situationen i Sverige.

"Sverige är inte förskonat. Senast förra veckan valde 'liberaler', som DN:s Hanne Kjöller och Dilsa Demirbag-Sten, att attackera Diskrimineringsombudsmannens existens och upplysa folk att det är en del av livet att känna sig kränkt.

Andra, som Svenska Dagbladets Per Gudmundsson och Neos Paulina Neuding, kräver att vi måste tala sanning om 'invandrarkriminaliteten'.

Samtligt i strid med all etablerad empiri."


Man får förstås tåla en del som offentlig debattör, men jag tycker ändå att det känns olustigt att med svepande ordalag bli ihopbuntad med ungerska Jobbik och Italiens fascister. Viss tröst finner man förstås i att starka liberaler som Kjöller, Demirbag-Sten och Neuding sätts i samma sällskap.

Värre är att Hellgren på inget sätt belägger var jag ska ha yttrat att jag "kräver att vi måste tala sanning om 'invandrarkriminaliteten'". Det låter inte som något jag skulle skriva. Förvisso är jag ju för att tala sanning, men invandrarnas kraftiga överrepresentation i brottsligheten är ju väl belagd i två BRÅ-rapporter, så det är väl inget som man ljuger om? Jag får mejla kulturredaktören och fråga vad som åsyftas.

Men det kanske inte är mig hon menar. Jag stavar ju inte mitt efternamn så.

Det är lite komiskt. För något år sedan när jag blev angripen i just Expressen skrev jag så här: "Nästa gång förväntar jag mig dock att en skribent på Sveriges vassaste tidning citerar korrekt och stavar mitt efternamn rätt".

Det är hur som helst uppenbart att Hellgren ser rasism vart hon än vänder sig. Vilket bekräftas mot slutet i artikeln där hon noterar att "Bjurwald själv halkar i fällan". Case closed.