onsdag, juli 06, 2011

Terrorn i vår närhet

På politikerveckan i Almedalen modererade jag vid onsdag lunch ett samtal om "Terrorn i vår närhet". Säkerhetspolisens chefsanalytiker Malena Rembe, Försvarshögskolans terrorismforskare Magnus Ranstorp och den danske journalisten Niels Brinch deltog, och arrangör var Försvarshögskolan.


Det en timme långa seminariet, som berörde hotnivåbedömning, de hemodlade jihadisterna, skillnader mellan Sverige och Danmark, glokalisering av terrorismen, och mycket mer, finns nu att se inspelat via Bambuser.




(Härifrån Visby har jag också skrivit för SvD om statsminister Fredrik Reinfeldt och om Ab Klink, mannen bakom Nederländernas sjukvårdsfinansieringsreform. Därtill har jag panelat hos Ullman PR, tillsammans med alla från Alexander Bard till Alexandra Pascalidou, hur stort nu det glappet är, och Axess. Senare debatterar jag kön och klass hos LO.

Vidare tycks jag ha fortsatt reta upp skribenter både i Aftonbladet och Göteborgs-Posten. I synnerhet min slutsats att politiker bör ta väljares oro på allvar tycks vara upprörande, medan Norges statistiska centralbyrå beskylls för att publicera "statistiskt hårklyveri" i en "omtvistad norsk undersökning". Vore jag norrman skulle jag bli irriterad...)

PS: Ekot gjorde ett nyhetsinslag med anledning av seminariet, DN en artikel, och även Expressen rapporterade om den kvarliggande hotnivån.