lördag, januari 17, 2004

Bankrupt prostitute

Jag har träffat en del prostituerade genom åren. När jag jobbade åt Robban Aschberg var det, i princip, mitt bevakningsområde.

Jag har varit på världens mest berömda bordell. The Moonlite Bunnyranch, strax utanför Carson city, Nevada. Herregud, vilket äventyr det var. Hela idén med att åka dit kom sig av att en svensk tjej, Alexa Wolf, hade gjort en dokumentär om porrutbudet i kabeltv. Wolf menade, i princip, att drogade kvinnor våldtogs regelbundet i porrfilmerna, och att det var skamligt att tv-kanalerna kunde sända sådana kriminella handlingar. Alexa Wolf, och det gäller nog de flesta som hatar porrindustrin, hade nog aldrig träffat några porrskådisar eller prostituerade.

Nåväl. Som huvudnummer i Alexa Wolfs dokumentär Shocking Truth uppvisades en förmodat drogad och våldtagen kvinna. Mila kallade hon sig för, med tillnamnet The Queen of nasty. Eftersom Alexa Wolfs film utgick ifrån att alla inom porrbranschen är sjuka och utnyttjade fick aldrig Mila uttala sig. Jag ändrade på det.

Jag letade upp Mila Shegol. Hon arbetade just då alltså på Dennis Hofs Moonlite Bunnyranch, som är en mycket mediaprofilerad lyxbordell i en kommun i Nevada där prostitution inte är förbjudet. Robban, fotografen och jag spenderade en märklig eftermiddag där. Det visade sig att Mila Shegol var en tuff judisk tjej som mycket väl visste vad hon gjorde. En stund med henne betingade för en kund närmare tre tusen dollar, varav bordellen tog hälften. Det är bra pengar, det. Hon berättade naturligtvis att hon inte alls hade varit drogad. Att hon inte alls blivit våldtagen. Det var inte ett helt enkelt reportage, dock. Mila var lite fientligt inställd till en början. Hon befarade att vi skulle svartmåla henne och branschen. Hon och Robban fann varandra efter ett tag, tack och lov. Robban berättade, i lunchmatsalen på bordellen, att han haft svenskt mästerskap i lavemang i sin talkshow - och det tyckte Mila var jättekul. Hon arbetade själv en del med Ass Art, berättade hon. Det går ut på att man stoppar upp målarfärg i arschlet och sen sprutlackerar duken.

Nåväl. När konstdiskussionerna var avklarade så gick jobbet som en dans. Mila Shegol var öppenhjärtlig, tålmodig och vältalig. En reko tjej.

Och det är lite dit jag vill komma. Det är reko tjejer. Det är inte några hjärntvättade, sönderknarkade idioter.

Jag har varit på sveriges sunkigaste bordell. Den hette Lillys fyndshop, och låg, om den inte finns kvar, på Korsgatan 2 i Malmö, ett stenkast från polishuset. Där jobbade Lilian, som hon kallar sig, med loppmarknad och avrunkningar. Hela lokalen stank av urin, lump och lungsjuka. Lilian har varit i branschen sen slutet av femtiotalet, och är sammantaget en av landets mest omskrivna prostituerade. Hon har gått i bräschen för många av de rättighetsdiskussioner som förts om prostituerade. När jag och Robban var där så handlade det hela om en hyrestvist, om jag kommer ihåg rätt. Hyresvärden ville vräka hennes loppmarknad, eftersom den var en bordell, tror jag. Lilian, i sin tur, hävdade att hyresvärden var en hallick som hade henne som hyresgäst. Och det ligger det ju nånting i. Hon sade också att hon legat med Nixon, och om det är sant är jag inte helt säker på, men i det hela var hon, som man säger, en reko tant.

Jag har träffat porrskådisar. Ingrid Swede, exempelvis, tycker att det inte är någon skillnad mellan porrskådisar och prostituerade. Ingrid har verkligen skinn på näsan. Hon tycker att debatten om porr och prostitution är så skev i Sverige att hon vill göra en egen instruktionsfilm och åka runt på skolorna och föreläsa.

Jag glömmer aldrig ett tillfälle då Ingrid ringde mig. Hon var otroligt förbannad. Hon hade ansökt hos Svenska Filminstitutet om en kvarts miljon för att göra sin instruktionsfilm, men fått avslag. Hon var, som sagt, otroligt förbannad. Pål Hollender, Robinson-Pål, hade fått pengar för att åka till baltikum och knulla horor, men hon vägrades. Och hennes film var ju ändå till för barnen.

- Vem tänker på barnen, sa Ingrid Swede. Om inte filminstitutet kan lägga pengar på barnen, vem ska då göra det? Vem tänker på barnen?

Ingrid kanske inte hajar allt om filmpolitik. Men jag vill påstå att det är en jävligt skarp böna. Skinn på näsan. En reko tjej.

För en utomstående betraktare kanske det är svårt att förstå att det handlar om vanliga människor. Reko typer. Det finns botemedel, dock. Världens bästa bloggare är prostituerad. Hennes dagbok är fantastisk läsning. Jag slår vad om att hon kommer att bli publicerad i bokform snart. Det finns även en svensk nationalekonom, Lena C Edlund, som tagit de här tjejerna på allvar, och faktiskt betraktat dem som vanliga, reko, människor. Den som till äventyrs är intresserad av prostitution i skandinavien bör även kolla den här länken.

En tjej har en extra stor plats i mitt hjärta. Rosinha Sambo har fått ta mer skit än någon ska behöva. Rosinha bor i Varberg och prostituerar sig främst i göteborgstrakten. Hon har dragit många lansar för förtryckta kvinnor. Mest uppmärksamhet har hon kanske fått i samband med att hon erkänts som egen företagare av skattemyndigheten, trots att prostitution traditionellt inte anses som ett yrke av socialdemokraterna. Nu har hon, om jag fattat allt rätt, skönstaxerats, och skattemyndigheten har uppskattat hennes inkomster till 900 000 kronor. Vilket gör att hon inte har råd att betala skatten. Sverige är fantastiskt.

Jag hade med Rosinha i en studiodebatt en gång. Det var rätt kul. Hon är en skön donna. Hon stank av parfym, och ärligt talat så kunde jag inte låta bli att titta på hennes ganska massiva hylla. Men det var inte det som var roligt. Det var polismannen, prostitutionsutredaren Anders Gripenlöf som var rolig. Gripenlöf jobbade för tillfället undercover, och ville därför inte synas i tv. Så för att kunna ställa upp i studiodebatten bad han om att bli maskerad. Bad mistake! Vi styrde ut honom nåt otroligt. Han fick peruk. Vi målade på honom skäggstubb. Han fick en äcklig gammal överrock. Han såg ut som din lokala blottare, om vi säger så. Det stärkte inte hans argument.

Nåväl. Rosinha har en förmåga att ge en moderskänslor, eller vad det heter. Hon väcker beskyddarinstinkter. Det var väl därför hon blev ihop med en snut. Den där snuten, som jag tyvärr inte kommer ihåg vad han heter, arbetade med att övervaka trafficking i Västra Götaland. Han gjorde det så bra att han alltså blev ihop med en av de prostituerade. Snyggt. Men tyvärr var han en skitstövel på flera plan. Han misshandlade Rosinha. Så grovt att hans kollegor faktiskt fick rycka ut till hans hem, där han var i färd att spöa upp sin flickvän Rosinha. I brottsutredningen skyller snuten på att han fredade sitt hem från olaga intrång. Att hon trängt sig på. Visst, grabben!

Nåväl. Rosinha är en bra människa. En reko tjej. Och det är lite dit jag vill komma, som sagt. Det är vanliga människor det handlar om. Som är värda att ta på allvar. Att respektera lika mycket som våra övriga medmänniskor. Många har svårt att haja det.

Summary in english:
The swedish prostitute and women´s rights activist Rosinha Sambo is going bankrupt. Skattemyndigheten, the swedish tax authorities, ie IRS, claims that Rosinha has earned 900 000 crowns the previous year. Rosinha has no chance to pay the taxes. The irony is that Rosinha has fought hard to have her business legally filed with the tax authorities.