Bullshit walks, money talks
När blir man accepterad av omgivningen? När räknas man som en bland andra?
När man kan betala för sig.
Ni kommer ihåg snacket om rosa pengar för ett par år sedan. Annonsörer, tillverkare och tjänsteproducenter uppmärksammades på att gay-sverige representerade en sammanlagd marknad om 16,6 miljarder kronor. Företag började helt plötsligt marknadsföra sig mot bögar och flator. Ett progressivt IKEA byggde en hel reklamkampanj på bilden av ett homosexuellt manligt par som letade möbler. De homosexuella som dittills varit en marginaliserad grupp togs emot med öppna famnen av näringslivet.
Imorgon onsdag presenteras en banbrytande rapport, Den mångkulturella marknaden, på Timbro. Konsultfirman Veritas har mätt invandrarnas köpkraft. Och den är inte dålig. Invandrarnas köpkraft uppgår till 185 miljarder kronor, eller 18 procent av landets.
Det är en pilotstudie, så man kanske ska akta sig för att tro att varje krona är uppmätt på bästa sätt. Men det torde i alla fall vara en fingervisning om vilken slags kaka företagen har att dela på när de väljer inriktning på sitt sortiment.
För självklart har den person andra preferenser som kommer från Iran än den som är född i Borlänge. Man kanske väljer telebolag efter andra kriterier. Man kanske eftersöker en viss sorts banktjänster. Eller kanske vill man ha sitt kött slaktat på ett visst sätt.
Det blir viktigt för företagen att ha kunskaper om de olika kundgrupperna med invandrarbakgrund. Helt klart. Kanske blir det till och med attraktivt att anställa människor som besitter specialkunskapen: invandrare.
Tänk bara på pengarna. En fjärdedel av hushållens köpkraft i Stockholm tillhör familjer med invandrarbakgrund.
Invandrare från Sydeuropa kan spendera 17,5 miljarder om året i Sverige. Invandrarna från Mellanöstern/Nordafrika kan bränna 16 miljarder om året. Inte smågrus för den företagare som fattar.
En banbrytande rapport är vad det är. Integrationspolitik när den är som bäst. Extra glädjande är att den är tillverkad av Bijan Fahimi, själv invandrad från Iran och grundare av byrån Veritas, men mest känd som före detta styrelseledamot i Folkpartiet. Det är så här Folkpartiet ska bedriva integrationspolitik. Skippa språktesterna!
- Bullshit walks, money talks.
Det enda som saknas är ett slagkraftigt namn. Rosa pengar blev ett begrepp på nolltid, någonting som inte kommer att hända med något så snårigt som den mångkulturella marknaden.
Och de kan ju inte gärna kalla det för svarta pengar…
Summary in English:
A new report measures the purchasing power, household disposable income, in the different groups of immigrants. People from Southern Europe have a disposible income of 17,5 billion crowns a year, for example. People from the Middle East and Northern Africa have 16 billion a year.
The immigrant total purchasing power is 185 billion crowns, which equals circa 18 percent of the spending power of all of the households in Sweden.