tisdag, september 28, 2004

Stamkrogen prisas - 4

Jag börjar oroa mig för min image. Jag har ju slitit en del med att verka hårdkokt och klädsamt sjaskig och försupen, men mina ansträngningar motverkas hela tiden av att den stamkrog jag annekterat för länge sedan blir alltmer omskriven som ett av Stockholms finaste matställen.

Trogna läsare minns att jag tidigare noterat hyllningarna från Gourmet, Nöjesguiden, Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

I fredags kom ytterligare en strålande recension av min favoritkrog på Gästrikegatan 3 i Vasastan, Dining Club. Den här gången är det Krogkommissionen, alltså Dagens Nyheter, som är lyriska.

Menyn är ovanligt kreativ med idel tilltalande och salivtriggande kombinationer. Redan vid förrätterna kör det ihop sig och svårartad ambivalens utbryter.

/.../

Grodlåren är perfekta med rikligt köttigt tugg.

/.../

Även huvudrätterna är ambitiösa. Vi testade bland annat paradnumret kastanjglaserad lammlägg inlindad i bacon, med potatis och persiljerotsterrine (217 kr). Den hårt reducerade skysåsen och läggen är mörk som nittioprocentig choklad med det uppstickande vita benet som dramatisk kontrast på tallriken. Köttet är så mört att det lämnar benet självmant och smälter på tungan.

/.../

På den sociala scenen har krogen gjort ett hat-trick: Unga och gamla-mååål!! Hippa och stiffa-mååål!!! Intellektuella nördar och sportfånar-mååål!!!

/.../

Inte undra på att det är fullt hus på Gästrikegatan.

Ja, på det sättet håller hela recensionen på. Och varenda ord är sant. Så boka bord!

Men man undrar hur Krogkommissionen kom fram till det här:

I baren hänger coola snubbar...

Man undrar.