fredag, december 01, 2006

Med engagemanget som matsäck

Nye ordföranden för Moderata Ungdomsförbundet, Niklas Wykman, intervjuas kort i Dagens Nyheter, och det är uppenbart att han trivs med att ha hamnat vid köttgrytorna. Vilket gör det fantastiskt roligt att läsa hans svar parallellt med Martin Borgs fråge- och svarspolicy för en ny MUF-ordförande.

Niklas Wykman:

- Jag är verkligen ingen Stureplansfantast. Eftersom jag är student har festandet ofta handlat om korridorsfester. Det är mitt ärliga och tråkiga svar, jag har inte haft råd att gå ut så mycket. Men nu när jag börjar jobba kan det bli mer av den varan. Jag ska skaffa några favoritklubbar på Kungsholmen och Söder.
Martin Borgs:
Q: Du säger att ungdomsarbetslösheten är en viktig fråga. Har du några konkreta åtgärder, till skillnad från din regering som tycks tro att sänkt skatt och sänkt a-kassa löser alla problem?

A: Absolut. I mitt manifest gick jag till val på att anställa en politisk sekreterare till MUF:s centrala kansli. Eller kanske till och med två.

Q: Jaha. Det rör väl sig om sådana där låglönejobb, eller hur?

A: Tvärtom. Som min generalsekreterare Lars Rådén konstaterade i sin kandidatur ska ”centrala kansliet förbli en attraktiv arbetsplats med konkurrenskraftiga löner.”

Q: En politisk sekreterare gör ingen sommar. Har du fler förslag?

A: Ja, ett av de mest populära löftena i min kandidatur var att MUF ska återuppbygga regionkanslierna. Det kommer att skapa många nya jobb, inte minst i glesbygd.

Q: Det låter som om du bara satsar på yrkesverksamma politiker. Finns det inte en risk att du dödar det ideella engagemanget.

A: Men jag och Lars vill spendera pengar även på de förtroendevalda! Ett av våra förslag var att förbundet ska satsa pengar på att utveckla varje enskild distriktsordförande efter dennes önskemål, exempelvis genom ett så kallat ”utbildningsbidrag”.

Dessutom ska distriktsledningar, oavsett ekonomiska omständigheter, alltid kunna få det stöd de behöver från centrala kansliet. Och det ska aldrig kosta något när förbundsstyrelsen eller centrala kansliet bjuds in till kurser. Vi vill också att distrikten ska kunna vända sig till förbundet för att få goda talare förmedlade till sig. För detta ska distrikten heller inte behöva ta några kostnader.

Gissa om de här förslagen gick hem hos ombuden på stämman.

Q: Har MUF verkligen råd med alla de här reformerna? Förbundets ekonomi är ju väldigt ansträngd efter valförlusten 2002.

A: Bra fråga. Där måste jag tyvärr sätta punkt och ta en tankepaus. Men jag återkommer imorgon, promise!
Niklas Wykman:
Vad ska du göra ikväll?

- Jag ska faktiskt gå på mediaträning. Jag har aldrig gjort det förut, det blir intressant även om det i det här fallet kom lite för sent...
På Kungsholmen rekommenderar jag för övrigt Mäster Anders för dejten, Lion Bars uteservering för sommarkvällen med grabbarna, och Biljardpalatset för tragiskt ensamsupande.