tisdag, februari 13, 2007

Hela Gallien? Nej! En liten by...

Om du var företrädare för ett litet politiskt parti utan greppbar identitet och ville vinna stort genomslag i medierna, hur skulle du göra då?

Se och lär.

Dagens smartaste pr-kupp kommer från centerns Fredrick Federley och Dominika Peczynski, som lagt bud på fackligt omstridda salladsbaren Wild'n'Fresh i Göteborg.

Dagens Nyheter rapporterar om Federleys tilltag:

Om han och tv-profilen Dominika Peczynski vinner budgivningen på salladsbaren tänker inte de heller skriva på något kollektivavtal, så länge personalen inte kräver det.

- Vi fortsätter kampen för deras vilja att inte vara med i något fack och att inte ha kollektivavtal, säger Fredrick Federley till DN. Vill vi ha ett anställningsavtal som är minst så bra som kollektivavtalet, och visa att personalen kan känna sig trygg ändå.
Det går inte att ana hur facket ska svara på det här.

Federley har haft en enastående förmåga att reta upp facket. Han har föreslagit avregleringar av arbetsmarknaden. Han har kritiserat fackliga stridsåtgärder. Vid snart sagt varje tillfälle som givits har Federley presenterat marknadsliberala ideer som medicin mot den svenska modellens skleros.

Och det funkar. Det är nästan så att facket har utnämnt Federley till huvudmotståndare, trots att han egentligen bara är en riksdagsman som vilken som helst.

Alltså, redan som ordförande för lilla ungdomsförbundet CUF (hur mäktiga är de, egentligen?) så hamnade han i debatter med ordföranden för LO. Och jag undrar om det var så klokt av LO att ge honom den rollen.

För Fredrick Federley har manövrerat så snyggt så att han för stora delar av opinionen framstår som Asterix i den enda lilla galliska byn som gör motstånd mot romarna. Och det är inte en tacksam uppgift för Wanja Lundby Wedin att framstå som Julius Caesar. Det är liksom inte så svårt att lista ut vilken sida medierna fattar mest tycke för i den konflikten.

Man kan bara applådera det lysande smarta pr-arbetet.

(via Politikerbloggen, nästan alltid först numer)