tisdag, juni 12, 2007

Abu Usama El Swedes väg till jihadismen

Jag tror inte att den förvirrade svenske konvertit till militant islam som kallar sig Abu Usama El Swede kommer att blomma ut till terrorist. Det tror han nog inte heller själv, givet att Säpo och andra bevakar honom. Ändå kan det vara intressant att läsa vad som sägs vara hans egen beskrivning, plockad från slutna debattforumet Noor.se, av sin ungdom och hur han fann den rätta läran.

Några punkter är särskilt talande, tycker jag. Han är gammal nazist , vilket tycks tyda på viss fallenhet för totalitära ideologier. Han är före detta fotbollshuligan, vilket antyder våldsromantik. Han är tidigare småbrottsling, vilket är vanligt ibland de unga muslimer som radikaliseras i västerlandet. Han fann sin variant av islam i fängelset, ett fenomen som uppmärksammats tidigare i samband med Oussama Kassir och Kerim Chatty.

Och han är snudd på analfabet, vilket bara bekräftar mina fördomar om idioter.

Salam Aliykom

Jag vill inte att denna text hamnar utanför noor.se den får inte postats på något annat forum eller annan sida. Jazak Allahu Khairen Hoppas ni kan respektera det.

Hur Jag blev Muslim

Jag är svensk och uppvuxen i Sverige , Min pappa från Sverige och mamma från Danmark

Helt uppvuxen i Göteborg . Jag var som ung ganska jobbig och strulig. Jag var som dom mesta ungdomarna spela Fotboll och Handboll på min fritid och var mycket sporintresserad. Jag börja som 12 åring strula till det och var min första gång som jag blev gripen av polis för stöld med 2 andra Polare. Fick sitta på polisstationen och vänta på Mamma, Hon fick chock när hon fick veta att grejerna vi ’hitta’ var värda runt 60.000:- ( Då min mamma trodde detta handla om någon sk. Snatteri) . Skolan gick ganska ok och jag strula till det lite på frititden ibland. Jag åkte fast ytterliggare 2 ggr innan jag fyllt 15 år. Min Mamma började tröttna ganska mycket på mig , plus jag börja slarva med min idrott som blev mindre och mindre. Jag börja dricka på helgerna och jag började i stället för att spela fotboll , gå och 'titta' på Fotboll till jag blev presenterad till min stora passion Slagsmål runt Matchen ’Huliganism' att försvara min stad Göteborg och mitt kära Fotbolls lag IFK Göteborg, Jag stack i väg hemifrån 15 år ålder på bortmatcher i Stockholm och Norrköping ect med dom stora grabbarna. Och vi härja runt jag och 2 andra kompisar i min ålder , då han kusin var med dom äldre så vi små glin fick följa med dom som Lärlingar , vi var killarna som dom skulle lära upp.

I allfall jag började umgås med lite äldre kamrater när jag nyss fyllt 15 , Mina ’vänner’ var runt 20-24 år och var Högerextremister ganska grova sådana, så skolavslutningen i 9:an ( var där typ några veckor totalt i 9 an ) dunsa vi in stupfulla kl 10 på morgonen. Iallfall senare under den sommaren var vi ute i stan och knacka(slå ner,Misshandla) lite bögar och invandare. Sen skedde ett av mina större kaotiska stunder i mitt liv jag och mina vänner var ute och festa en sommarkväll vid en sjö då en ’jävla blatte jävel’ som lever på min pappas och äldre svenskar skatte pengar gick runt i min svenska fina natur och tog åt sig som en ’jävla arab’ så jag och mina polare tog hand om killen jag och min polare ’Dansa’ runt lite med honom. Det hela slutade Lyckligt om jag skall säga så Han överlevde i allfall jag och min polare försökte dränka honom i sjön vi var vid. Han spelade död ( det var nog det som rädda hans liv ), jag hoppa några gånger på han i vattnet för vara säker på ’arab djävulen’ var död. Vi tog med hans skor hem som en triumf ( till min polares) hus , vi spika upp dom på vägen och fortsatt och fira att vi dödat en blodsugare. Dagen efter storma polisen mitt hem , min mamma fatta inget och dom tog med mig till polishuset. Jag fick som 15 åring min första rättegång och dömdes till 2 år villkorlig dom och böter min ’ariska broder’ fick 4 år men senare lyckades få 7 år till, då han under en permission skulle hem och hälsa på sin mamma , så jaga han hugga ner folk och en polisman i centrala Göteborg, Sen försökte vi bränna ner en flyktingförläggning men vi var för fulla och branden själv dog och folk hann ut. Sen var det mest fotboll som gällde och fotbollsvåldet. Därefter träffa jag några blattar som jag gilla och börja hänga med dom och bytte mina åsikter. Jag blev snabbt indragen i massa kontiga saker , iallfall för göra denna Historia så kort som möjligt så han det bli ytterliggare 2 rättegångar innan jag flytt 18 , Sen när nyss fyllt 18 dömdes jag för första gången till Fängelse för Misshandel och under dom två sista åren i mitt Kaffier liv åkte jag in på anstalt 2ggr till och satt mycket häktad ( frihets berövad) och pilla runt ganska mycket med droger.Under tiden hade jag en Muslimsk polare som var religiös ibland så och brukade göra dawa på mig. Under min sista fängelse vistelse , så brukade bibliotekarien komma förbi cellen och fråga om man vill låna böcker så jag sa till henne hämta alla böcker om religion hon bara ok nästa vecka kommer dom. När böckerna kom , börja jag små läsa så där ! Men jag fastna fort för religion, eftersom jag alltid trott på Gud men var religions lös . Jag läste alla böcker utom kapitlen dom om islam , asså hade fördomar ville inte läsa om dessa krigs araber ect?

Men när jag till slut läste dom kapitlen om Islam eftersom det var så långtråkigt i min cell och jag hade inget att göra så jag slog upp dessa kapitel och läste om islam. Innan har jag sett bibeln som sagor ect , Men jag hade min egen tanke gång om Gud och hans änglar och om helvete och paradiset. När jag till min stora förvåning läste om islam ,blev jag helt chockad , det var precis så som jag trodde på redan, Om änglar och Jinn , paradiset och helvete ect , liksom själva basen inom Islam bara stämde in på min lilla filosofi om hur jag trodde Gud och dess skapelse var. Jag blev jätte Intresserad. Jag var helt inne nu på religion och Gud frågor ect. Jag Mucka ( frisläppt ) från fängelset , och jag hade meriterat lite i cellen och be Gud ( utan religion ) om att sköta mig och sluta upp med att vara en dålig människa ( dricka , knarka , misshandla , stjäla ect..) Jag hade lovat och utgett löfte till Gud att vara en sann och bra och ärlig människa i utbyte att han vägleder mig i livet. Eftersom 75 % av mina polare som jag umgicks med hamna alla på anstalt , min bästis på den tiden fick 7,5 år för Mord ( då han endast var 17 år ) andra polare fick 8 år för en del andra saker , en andra polare åkte in på 4-6 år för olika andra saker. Kvar var bara jag ute i friheten , kom hem ny släppt från fängelse till min förort. Jag föll rakt i händerna på några mindre bättre polare, och 1 vecka balla jag ut helt ! Sen en dag skulle jag ha fest hemma i min lägenhet. Jag hade bjudit in en hel bunt med polare som skulle festa hos mig. Eftersom jag var en van drickare så började jag dricka lite öl innan dom skulle komma hem till mig och festa , jag satte mig ner och hämta lite kalla öl från kylskåpet och satt mig framför tv , då var det en film på tv , Malcolm x om hans liv , det finns en sekvens i filmen då dom gör ’dawah’ på han och det finns en kille som prata med honom , om Djävulen om hur han missvägleder folk och hur han vill dra in en i fördärv och ta med honom till helvete ect då , blev jag så rädd , när han läste en ayat ut koranen , att jag stängde av tv. Och då kom alla tankar som jag haft i min lilla cell. Min lilla meditation som jag haft , allt kom fram ut mig och jag tänkte , jag hade ju lovat att inte dricka , och hålla på med detta skärp sakerna. Jag tog på mig jackan och hämta en öl till och tog en cigg och jag gick ut för ta en sväng och tänka egenom allt som flög i min skalle. Jag tog min lilla sväng och då slog det mig ALDRIG MER , Jag skall bli Muslim och sköt mig , jag kasta min öl burk och kasta mina cigg och stack hem , under tiden märkte jag att jag hade blivit full , vilket är ovanligt, jag brukade klara dricka ganska mycket öl utan att något hände , i alla fall jag gick hem och öppna kylskåpet och kasta ut all öl jag hade köpt och mina cigg. Samtidigt so mina polare knacka på dörren och jag öppnar och ber dom gå och säger till dom att ingen fest finns ect. Lite tjafs var det men allt gick ok till , sen gick jag in på sängen och lite full som jag var , bad jag till Gud och sa : Min Herre förlåt mig för mina synder och att jag inte har uppfyllt mina löften , Jag lovar att i morgon skall jag bli Muslim , snälla förlåt mig. Jag somna som ett barn och vakna nästa dag och gick ner till min granne Ismail ( en somalisk broder som gjort lite dawa på mig under sista året ) , jag knacka på hans dörr och sa ( tidigt på morgonen ) Brorsan ta mig till Moskén , jag vill bli Muslim , hans svar var till mig , Gå upp och lägg dig , du kan inte komma hit full du vet , kom du nyss från stan eller vad ? , Jag bara Ismail jag är nykter och har sovit hela natten ! Han kolla konstigt på mig och sa : är du säker , du har inte rökt något ( hasch) eller så ? , Jag vara nej , då lös han upp som ett ljus och sa kom in , jag steg på in i hans famlij och sen stog jag i hallen sen sa han nej nej nej stick hem duchsh sen kom tbx jag bara ok , sen stack vi till Mosken och jag gjorde shahada , Allahdulliah .

Men än idag glömmer jag aldrig min mamma ord efter jag blivit Muslim och börjat leva som en. Utan droger och dumheter och fängelse ect. Hon sa följande : Min son , jag vet inte vad du håller på med eller vad detta Islamidaner är för något eller så , men det jag vet är att du fortsätter med det då det gör dig till en bra människa du har ändrat hela ditt liv och jag var så orolig och trodde inte att du skulle leva så länge min första son , så fortsätt med det du håller på med för jag ser att det gör dig lycklig och att du lever ett fint liv och det gör mig lycklig.

Sen glömmer jag inte min kära Somaliska farbror (Shiri) som är runt nu idag 67 år (kan inte ett ord svenska) han bodde nära mig , och när han såg denna ’Shaitan tjuv’ i Mosken gick han till Attack ... , min kompis Ismail stoppa han och förklara på somaliska och sa han skall bli Muslim han skall säga Shahada , lös han upp som en sol och krama mig ... , han sa : Jag trodde denna mannen var den sista människa i Sverige som skulle bli Muslim ?

Jag hoppas att detta har varit något läsbart för er , jag ville bara dela med mig av min historia. Våra kära broder Ibrahim Abdallah som skrivit ’inse ändmålet’ om konvertiters berättelser fråga mig ett antal gånger och sa jag kunde vara anonym detta var för många många årsen , men jag var inte redo att berätta , men jag har valt att nu skriva ner det och inte minst posta det på noor.se. Hoppas jag inte tog eran tid !

Wa Salam Aliykom Eran Broder Abu Usama El Swede
Stackars mamman. Man kan se samtalet framför sig:

- Goda nyheter, morsan! Jag har lagt av med nazismen, brotten, drogerna, spriten och slagsmålen. Gud har räddat mig. Nu vill jag gå i döden för honom i det heliga kriget mot judarna och de andra otrogna hundarna!