onsdag, juni 13, 2007

Lästips

Jag har förstått att vissa ser islam som något slags virus på samhällskroppen, eller känner det som att det pågår en islamisering av Sverige, och jag oroar mig för om det är på väg att uppstå en brist på förståelse för religionsfrihetens betydelse som hörnpelare i demokratin. Här skrivs ju mycket om den politiska rörelse som jag anser är ett hot mot demokratin, den totalitära islamismen, men det vore olyckligt om detta tolkades som att jag är motståndare till, eller uppmuntrar allmänt förakt gentemot, muslimer.

Jag är ateist, förstås. Och därför betraktar jag islam som lika mycket hokus pokus som kristendom eller virvlat vatten. Men det är en annan fråga.

Två svenska bloggar jag upptäckt nyligen rekommenderas varmt för den som ser islam som en monolitisk rörelse (vilket tycks vara vanligt såväl bland muslimer som andra).

Forskare och studenter inom islamologiområdet vid Lunds Universitet har en gruppblogg, islamologi.se, som inte bara bevakar utvecklingen inom det egna forskningsfältet, utan också pekar på trender och företeelser med koppling till de olika dimensionerna av islam.

Utmärkta Tidskriften Minarets redaktör Mohamed Omar, som verkligen kan vara ett salt i debatten om islams betydelse i samhället, har en blogg som heter Doctor Alazerius.

Nu kan man förstås med allt fog undra varför islams mittfåra, alltså den som påstås företrädas av imamer och våra stora muslimska organisationer, inte verkar lika dynamisk som vad som kan läsas på ovannämnda bloggar. Det är en fråga att grunna på när man läser.