onsdag, augusti 15, 2007

Lästips

Johan Hakelius avslöjar sina gamla raggningsknep i en ganska komisk kolumn i Aftonbladet.

De tror, på allvar, att hela det komplicerade parningsspelet, efter tusentals år, plötsligt är nedlagt. Inte att det förändrats, stöpts om, klätts i nya ord. Utan att det försvunnit. Att allt blivit NATURLIGT.

Häromdagen gick jag förbi en parkbänk. På den satt en tanig tonårskille i fjunig skepparkrans och Afa-svart. Bredvid honom satt en tvättbjörnsögd, trulig tonårstjej med ett par ringar i underläppen. Unga, fria själar, alltså. Sin generations, enligt uppgift, ormgropande spjutspets. Killen blängde vädjande på tjejen, som uttråkat stirrade på sina kängor. Och medan min ledbrutna medelålderslekamen hasade förbi hann den höra detta:

Kille: Jag är väldigt intresserad av förspel ...

Tjej: Mm

Kille: Jag menar, killar är ju vanligtvis ... eller SOM JAG HAR HÖRT är killar mest intresserade av penetrationssex ...

Tjej: Mm

Kille: ... som män, alltså.

Tjej: Mm

Man fattade ju ungefär vad killen hade tänkt sig. Och man fattade ju ungefär vad tjejen inte hade tänkt sig. Och man kände ju igen sig.

Eller, förresten: som jag minns det brukade ett blandband och en flaska Beyaz räcka för att komma någonstans. Nu krävs tydligen 20 poäng i genusteori och begrepp som ”penetrationssex”.