torsdag, oktober 29, 2009

Resumé värre än Guillou

Magnus Helander på Resumé skriver ur publicistik- och mediehanterings-vinkeln om Guillou och KGB-härvan, men tar i mer än vad Jan Guillou själv gjorde.

Han försöker ändå hålla huvudet kallt och ställa upp och svara på alla frågor.

– Om jag svarar på frågor finns en chans att historieskrivningen nyanseras. Problemet är att journalisterna ofta utelämnar delar av mina citat. De vill inte höra mina förklaringar, de vill höra mina bekännelser.

Jan Guillou säger att de senaste dagarnas mediedrev är det värsta han varit med om.

– Det var nästan lika svettigt när DN gjorde mig till Säpo-agent, men det var lättare att uthärda eftersom det inte fanns några uppgifter som var riktiga.

Han har reagerat på mediernas rapportering i flera fall – bland annat har han fått in ett genmäle på ledarplats i SvD där han skriver att ledarskribenten Per Gudmundssson förfalskat citat.

Jan Guillou sköter mediehanteringen helt på egen hand.

– Jag kan mekanismerna i drevet. Jag har gudskelov inga medierådgivare – då skulle det bli katastrof. Min taktik är att ställa upp och svara på alla frågor, men undvika underhållningsprogram.
Att jämföra med vad Guillou faktiskt skriver i sitt angrepp på SvD:s ledarsida.
Både SvD-reportern och jag är rätt citerade ur boken.
Skärpning, Helander!

Uppdatering:

Efter en kort stund, och en artikelkommentar, har Helander skärpt sig:
bland annat har han fått in ett genmäle på ledarplats i SvD där han skriver att ledarskribenten Per Gudmundssons citatteknik är ohederlig.
Det där med stavningen bryr jag mig inte om, även om jag noterar att det går i rätt riktning.