fredag, november 05, 2010

När Expressen griper in...

När Expressen griper in, brukade det ju heta i marknadsföringen av de egna avslöjandena och dessas konsekvenser. Tanken har aldrig varit att denna blogg skulle fungera så, men mitt avslöjande om Jönköpings Unga Muslimers tidningsplaner med kända antisemiter fick till konsekvens att föreningen lade ner hela tidningsprojektet.

Vilket rapporteras av så diametralt motsatta nyhetskällor som antirasistiska Expo och motsatsen Nationell Idag, men förmodligen med helt olika bevekelsegrunder.

Jag tycker förstås att det är bra om etablerade ungdomsförbund kan hålla rent mot antisemitismen, men beklagar om uppmärksamheten lett till att man helt skulle upphöra med utåtriktad verksamhet. Det var verkligen inte min mening. Jag hoppas att ungdomarna i Jönköping kommer igång med sin förening snart igen, i ny och mindre tvivelaktig kostym.

Jag är heller inte motståndare till att sådana som Mohamed Omar ska få publicera sig, som vissa tycks tro. Tvärtom är jag för en vidsträckt yttrandefrihet, och tycker närmast att det är bra att min fiende kan visa upp sina svamlerier ("judendomen, den judiska statens legitimitet, den officiella bilden av det som brukar kallas för förintelsen, den officiella utredningen om 911, de nykoloniala krigen, den sionistiska makteliten och sionismen överhuvudtaget, samt härtill anknytande frågor", som Lasse Wilhelmsson så fint sammanfattar det).

Däremot menar jag att Jönköpings Unga Muslimer (och moderföreningen Sveriges Unga Muslimer) måste fjärma sig från konspirationsteoretiker och förintelseförnekare, om de ska ha en chans att verka som breda ungdomsrörelser. Det gläder mig därför att Expo kan rapportera att Sveriges Unga Muslimers ledare Mohammed Amin Kharraki "tar det här på allvar".