tisdag, november 07, 2006

Bokbussens reklam aktuell igen


För två veckor sedan avslöjade den här bloggen att en sajt på svt.se var sprängfylld med reklam. Sedan dess har nästan inget hänt. Ingen förklaring har kommit från SVT, och reklamtexterna ligger fortfarande kvar - det enda som hänt är att den rullgardinsmeny som länkade till reklamtexterna har försvunnit.

Så här skrev jag för två veckor sedan:

"...en spännande psykologisk thriller...", "...en skakande och provocerande rapport...", "...en bok du inte kommer att kunna lägga ifrån dig...", "...fantastiska bilder...", "...en betydligt bättre bok än Dan Browns efterföljare...". Ja, dessa smickrande bok-omdömen är bara några, nästan slumpvalt plockade, av dem man kan läsa på svt.se/bokbussen. Och det hade ju inte varit något problem om det var programledaren John Chrispinssons eller någon annan ur redaktionens superlativ. Men det är det inte. Berömmet kommer direkt från bokförsäljarna.
Ikväll klockan 20 har SVT säsongspremiär för programmet ifråga: Bokbussen. Det ska bli spännande att se om det kommer någon förklaring i programmet eller på webben. Och det ska bli kul att se hur redaktionen väljer att presentera sina boktips i fortsättningen. I skrivande stund ser sajten likadan ut som tidigare.

Jag håller inte andan i väntan på en förklaring, dock.