måndag, oktober 16, 2006

Bra retorik dåligt?

Den som liksom jag hade stort utbyte av Pär Nuders helt galet påpucklande retorik i budgetdebatten idag gör rätt i att läsa Karin Johanssons analys i Sydsvenskan. Där redogör hon för nya statsvetenskapliga rön som fastslår att vi som njuter av budgetdebatter inte är särskilt representativa: väljarna vill inte ha bråk.

När Göran Persson inledde SVT-duellen med att prata om socialdemokraternas satsningar på äldre steg tittarnas betyg successivt. När Göran Persson anklagade moderaterna för att vilja införa en pensionärsskatt dök betygskurvan raskt nedåt. Kritiken kom i retur till kritikern, gång på gång under duellen.

Det drabbade främst Göran Persson, eftersom Göran Persson var mest aggressiv. Medierna må gilla konflikter. Väljarna gör det inte.

Lite kul. Förresten är Karin Johansson inte bara en bra skribent och politisk analytiker. Hon är skitsnygg också. Jag tror att hon haft ihop det med PM Nilsson en gång i tiden. Måste ha varit ett grannt par.

Förresten.

Ni kanske undrar vad det här med ministrarnas avgångar betyder egentligen. Det har jag skrivit något om på min sidoblogg Val 2010. Där har jag idag också avhjälp problemet med kommentarerna, som nu fungerar helt utan åsiktsfilter.