torsdag, november 09, 2006

Bondepartiet

Dokusåpor och politik är ett kärt ämne här. Tidigare har noterats att riksdagsledamoten Fredrik Malm försökte få komma med i Farmen, och i min sidoblogg Val 2010 att liberala debattören Sakine Madon försökt samma sak.

Nu visar det sig att en av de kärlekstrånande bönderna i TV4-succén Bonde söker fru, Marcus Sjöberg, var centerpartistisk riksdagskandidat på listan i Jönköping i senaste valet. Men tv-serien kom för sent. Hade det varit val idag hade Annie Johansson inte haft en chans, tror jag.

Ur Centerpartiets pressmeddelande:

Du ställde upp i höstens riksdagsval. Hur gick det?

- Valet gick bra utifrån att jag inte drev någon personvalskampanj. Jag fick 144 personkryss. Inspelningarna av Bonde söker fru pågick under sommaren så det blev inte mycket av något personvalskampanjande.

Vilka frågor är det som engagerar dig?

- Jag tycker att det ska vara smidigt att driva företag på landsbygden. Den linje centerpartiet driver med att det ska vara krångelfritt att vara egen företagare är en bra grej. Det måste också vara smidigt för unga att starta eget. Många skräms för att starta eget eftersom de tror att det är krångligt. Det måste vi ändra på.

Just nu är du nog mest känd för att du är en av de bönder i fyrans Bonde söker fru. Finns det några likheter med att jaga röster till riksdagsvalet och att jaga fru i TV4?

- Hahaha det finns inga likheter. Jag ser inget sammanhang. När det gäller riksdagsvalet hade jag ingen taktik alls och när det gällde jagandet av fru så kopplade jag på charmen och försökte vara mig själv.
Inga likheter mellan att jaga fru och väljare, alltså. Låter märkligt. Jag tror man skulle få hur många röster som helst om man bjöd på sprit, middagar och biobiljetter.

Förresten, vad gör Jan Emanuel Johansson idag? Hans webbsajt har bara meddelandet I'll be back.