fredag, januari 12, 2007

Om Lejonroos i Neo

Nya numret av magasinet Neo innehåller en artikel som är resultatet av ett samarbete mellan mig och Gunilla Kinn. Hela artikeln, som handlar om vad TV4 gjorde med en moderat politiker i Sundbyberg, Erica Lejonroos (det skvallras att hon ska börja i moderata riksdagskansliet, men jag vet inte om det är sant), finns på nätet (pdf).

Texten innehåller ett par citat som är lite ovanliga för en moderat politiker:

...genom att jag tog amfetamin klarade jag att hålla mig vaken...

...Missbruk och inbrott... Det är så vi försörjer oss. Även om jag inte själv gör så mycket, för jag är ju skapligt feg i de sammanhangen, är jag ändå med på väldigt mycket. Jag hänger med på tillslag, håller vakt och finns i periferin...

...en dag stod jag hemma i köket och kokade min dåvarande pojkväns sprutor, och upptäckte att jag inte var rädd för att hålla i dem längre. Innan hade jag nästan skakat, om jag alls behövt ha med dem att göra – inte minst för att så många hade både hepatit och HIV. Men jag var inte rädd längre – och då kände jag att nu är steget inte långt. Och så var jag paniskt rädd för att behöva prostituera mig för att få ihop pengar. Det hade jag ingen lust med...
Citaten är här helt ryckta ur sammanhanget, förstås. Hennes story - från knarkarkvart till kommunalrådskandidat - är fantastisk. Köp tidningen.