torsdag, mars 08, 2007

Årets viktigaste reklam


Magdalena Graaf kampanjar för ROKS.

Magdalena fick utstå grov misshandel. Hon blev slagen blodig och vid ett tillfälle skjuten med en kolsyrepistol. Ändå säger hon idag att det var kränkningarna som var det värsta.

– Känslan av att vara värdelös är det värsta. Slagen klarar man, man får en högre smärttröskel och den fysiska smärtan går över. Men orden och hoten finns kvar för alltid. Våldet har inte förändrat mig som människa, men det har kränkningarna. Jag kan komma på mig själv att det hugger till i magen om min nuvarande man säger något elakt på skämt. Jag tar illa vid mig mycket lättare.

Till slut blev situationen ohållbar. Jorma deklarerade att det ”skulle bli ett sant nöje” att döda Magdalena och hon förstod att han menade allvar. Dessutom hade vänner och familj förstått mer och mer. De kontaktade en kvinnojour och gjorde en plan för den flykt som kom att ta nästan ett år.

Magdalena och hennes son flyttade från jour till jour och tvingades leva under skyddad identitet. Magdalena berättar att det var svårt att vara mamma och samtidigt fly för sitt liv. Att behöva ta sin son från plats till plats och därtill kalla honom och sig själv vid nya namn. Dessutom kunde de inte ha någon som helst kontakt med varken familj eller vänner. Ingen fick veta var de fanns i fall de skulle utsättas för utpressning.

– Jag kände en frustration över att inte kunna skydda min son. Samtidigt gav det mig styrka att behöva skydda honom. Han fick mig att orka.

De hjälpsamma personer de mötte på vägen blev en rädding. Poliskvinnan som trots sina kollegors fördömanden följde deras resa och de jourkvinnor som utan någon som helst ersättning skyddade dem på boenden runt om i Sverige.

– För oss fungerade jourkvinnorna som mammor, mormödrar och vänner på en och samma gång. De betydde allt under den här tiden.
Dagens Media:
- Hon har blivit utsatt för våld och har bott på kvinnojourer. Hon säger det var de som hjälpte henna överleva så för oss var det självklart att ha med henne, säger Lina Ploug, ordförande i Roks.

Har ni förhoppningar om att den här kampanjen ska ge en annan bild av Roks i allmänhetens ögon?

- Ja det är klart. Nu får vi visa upp en bild av oss själva så som vi upplever vår organisation. Könskriget innebar en kris för Roks men vår verksamhet är grundläggande. Våldet mot kvinnor slutar inte och det kommer fortfarande många sökande till oss. Folk vet att vi behövs och det är den bilden av oss man märker mest av idag.
Så jävla bra kommunikation. Så jävla bra.