onsdag, maj 09, 2007

Jag svarar på Neos blogg

På magasinet Neos blogg har jag svarat Kristian Karlsson. Där kan intresserade ta del av ett (som vanligt lite slängigt) resonemang om hotbild kontra integritet.

Jag sköter snart sagt all kommunikation via Googles produkter. Mina mejl går genom Googles Gmail. Min kalender handhas av Google Calender. Med hjälp av Google Reader prenumererar jag på texter från ungefär hundra bloggare och på nyhetstexter som väljs ut med specifika nyckelbegrepp. Mina bloggtexter publiceras via Google-ägda Blogger, och de kommentarer jag får på dem likaså. Google Analytics registrerar ip-numren på dem som läser mig, och på varifrån jag själv loggar in. Min Google Toolbar registrerar vilka sökbegrepp jag använder i min webbläsare. Google vet med vilka jag kommunicerar, om vad vi kommunicerar, när och var vi kommunicerar, vad jag är intresserad av, vilka som är intresserade av mig, var jag kommer att befinna mig imorgon och var jag var igår.
Kommentarsfälten i Neos blogg rymmer redan intressanta invändningar (främst mot mig, som ju valt att inta en storebrorshållning) och lämpar sig väl för fortsatt debatt i ämnet.

Den som verkligen intresserar sig för frågeställningen rekommenderar jag dock att dessutom läsa Erik Starcks blogg Framtidstanken. Idag kommenterar han, i ett inlägg som väcker många angelägna frågeställningar, debatten mellan mig och Karlsson.

(De som helt struntar i ovanstående rekommenderas istället att kolla ett inslag från ABC, alltså SVT:s regionala nyhetsprogram för ABC-länen, där min brors gamle kompis Micke Löwe och hans Lena figurerar, eftersom de har kartlagt torp i halva Norduppland. Kreativa människor är svåra att få stopp på.)