torsdag, augusti 09, 2007

Mirsad Bektasevic talar

GT/Expressen publicerar idag den första intervjun med svenske självmordsbombaren Mirsad Bektasevic där han sitter i sin cell i Bosnien. Det är en riktigt bra artikel. Reportern Nedim Hasic ställer svåra frågor, trots att han är förbjuden av terroristen att fråga om rättegången och domen, och redogör för allt det tvivelaktiga i Bektasevics karriär - istället för att utmåla honom som offer.

Bektasevic själv hänvisar till religionen.

– Jag är en troende man som avtjänar mitt straff här. Alla mina konflikter som jag haft i häktet och här nu i fängelset bottnar i religionen. De som inte tror på Gud tror inte på sig själva

– Jag är en religiös man. Det är korkat att prata om vad som kommer att hända mig. Jag kan dö om timme, dö i en hjärtinfarkt. Det som Allah beslutar kommer att bli mitt öde.

– Det var för sju år sedan i moskén i Bellevue i Gamlestan i Göteborg. En kompis dog i hjärntumör. På begravningen skämdes jag. Jag kunde inte be en enda muslimsk bön, inte ens Al-Fatiha det inledande kapitlet i Koranen.
Och så är han oskyldig förstås. Men ”staten Bosnien och de utländska säkerhetstjänsterna satt dit mig”. Och det har i sin tur drabbat alla hans vänner.
– Åtalet och bevisen mot mig var annordnade så att bästa advokater i världen inte skulle kunna få mig fri.

– De är inte mina vänner. Men jag har rest i många länder och jag lärt känna många människor. Nu visar det sig att deras enda misstag var att lära känna mig. Det var därför som de blev dömda.