måndag, november 24, 2008

Maspsykos

Klockan 20.00 ikväll sänder Axess TV ännu ett avsnitt av KulturExpressen. Det blev en märklig inspelning. Jag själv iklädd Leksandsdräkt, Göran Greider i Vansbrodräkt (fleece, alltså), Karolina Lassbo i parningsdräkt, medan programledarna Björn af Kleen och Björn Wiman försöker formulera frågor om Dalarnas roll för Sveriges självbild. Över detta vakar Niklas Darke med korta monologformade inpass.

Programmet kommer snart upp på Axess webb:

Varför älskar alla Dalarna? Varför fortsätter Dalarna att betraktas som en nationalsymbol, som ett Sverige i sammandrag, när landskapet kanske har allt mindre med det verkliga Sverige att göra?
Även Expressens kultursida lär lägga upp programmet sedermera. Ordet maspsykos är deras.

Om man betraktar det jag gör som ett slags karriär så är det möjligt att bilderna från kulturprogrammet kommer att förfölja mig resten av den. Men det bjuder jag på. Det var kul bara att ta tunnelbanans blå linje i Leksandsdräkt, kan jag berätta.