torsdag, december 09, 2010

Hur förklarar man 72 jungfrur för sin hustru?

De svenska medborgarna Mohamoud Jama, född 1987 i Saudiarabien, och Billé Ilias Mohamed, född 1984 i Somalia, dömdes igår i Göteborgs tingsrätt till 4 års fängelse för stämpling till terroristbrott. Domen är intressant för att det är första gången förberedelsebrottet prövas i domstol, men också av en rad andra orsaker.

Tidningarna har rapporterat utslaget, men tyvärr inte så fylligt eller exakt som man skulle kunna önska. I GP betraktas de dömda uppenbarligen ännu som "terrormisstänkta".

Själva domen – 206 sidor inklusive bilagor – är dock en guldgruva som bloggen tänker återvända till åtskilliga gånger den närmaste tiden. Här finns såväl spaningsuppslag som unika skildringar inifrån Shabaab.

Vissa saker platsar i komedin Four Lions.

Så vi kan väl börja där.

En självmordsbombare blir ju, enligt terroristernas tro, martyr (Shuhada) – vilket belönas i paradisets (Jannah) översta krets med 72 jungfrur. I jordelivet kan det dock vara svårt för den tilltänkte självmordsbombaren att motivera detta för den högst verkliga hustrun.

Ett avlyssnat samtal, den 21 februari 2009 kl. 23.57, mellan Billé Ilias Mohamed och hans hustru, här kallad Z, visar att hustrun inte är helt nöjd med det där med jungfrurna.

”Z: Inshallah vi hoppas att vi får eget rum snart
B: Wallahi/ allah ge mig eget rum (ohörbart)
Z: Amen
B: Med mina 72 alla mina Konkubiner
Z: Ursäkta mig?
B: Det ingår med ”Shuhada”, det där är ”Shuhada”, biljett du vet
Z: Inte konkubiner
B: Vad?
Z: Inte konkubiner
B: Nej, 72 och deras tjänarinnor... det går ”Janah” vad ska man göra... man får på köpet
Z: Skratt... amen
B: Amen... alhamdulillah, rabilalamin?
Z: ”Na,am”
B: Hm, du? kommer vara nöjd ändå
Z: Jag vet
B: Det är omöjligt att bli sur i Jannah även om du delar med dig 500 andra kvinnor
Z: Na,am
B: Det är omöjligt
Z: Jag vet”.