lördag, juni 14, 2014

Varifrån kommer Islamiska statens pengar?

Hemvändare från det heliga kriget i Syrien "bedöms stödja al-Qaidas sak genom att skicka pengar och annat materiellt stöd till al-Qaidainspirerade grupperingar", säger Säkerhetspolisen i sitt senaste uttalade om jihadkrigarna från Sverige.

Bland annat med anledning av det kan det vara värt att läsa en färsk svensk forskningsrapport om hur jihadistgrupperna i Syrien finansierar sin verksamhet. Michael Jonsson på FOI framlade i maj "Following the Money: Financing the Territorial Expansion of Islamist Insurgents in Syria".


Bland annat belyser Jonsson hur Islamiska staten och Nusra-fronten drar nytta av äldre finansieringsnätverk. Samma personer och institutioner som samlade in pengar till al-Qaida i Irak – och kanske ännu längre tillbaks i tiden – skickar nu pengar till Syrien.

Och jo, även i Sverige finns det tecken på att gamla nätverk är aktiva nu. Exemplet med svenskmarockanen Otman El Khamlichi, som meddelades stupad i Syrien i början av december 2013, ger en antydan. Vid hans död skrev en svensk jihadkrigare om hur Khamlichi hade organiserat jihadresor till Irak, och gjorde detsamma för dem som ville till Syrien.
"Hjälpte bröder i Marocko att komma till jihad i Irak då amerikanerna invaderade landet. Tills dess att han blev upptäckt av den marockanska underrättelsetjänsten och han då var tvungen att fly landet omedelbart utan tid att förbereda sig.   
Tog sig först till Spanien och med tiden kom han ända upp till Sverige. Där blev han ständigt övervakad och förföljd av Säpo men trots det så skrämdes han inte från att hjälpa umman med alla möjliga medel, och Allah bevarade sin trogna tjänare. Då jag ville ta mig hit till bilad ash-Sham var jag i behov av pengar för att kunna ge mig ut och då var Abo Tesnim den första jag tänkte på som utan tvekan skulle hjälpa mig. 
[...] 
Abo Tesnim förstod direkt och gav mig den summa pengar jag behövde för min hijrah utan att sätta någon gräns 
Efter en tid här dyker en gammal vän upp hos oss för hijrah och jihad. Efter att vi pratat ett tag visar det sig att det var Abo Tesnim som även hjälpte honom med pengar för att ge sig iväg. Och vem vet hur många fler Abo Tesnim har bidragit till för deras jihad, och Allah är den bästa belönaren."
Otman El Khamlichi var alltså del i vad Säkerhetspolisen kallar "Det nordafrikanska nätverket", som av allt att döma är aktivt än idag.

En annan figur vars aktiviteter kan vara värda att begrunda i samma andetag är imamen Abo Raad i Gävles moské. Han pekades ut i samband med Sveriges hittills enda fällande dom för terrorismfinansiering. Då påstod vittnen att Abo Raad hade samlat in pengar i moskén och genom hembesök. Abo Raad har även varit aktiv i insamlingar till Syrien. Av vad jag har sett finns det dock inget i detta som skulle tyda på terrorismfinansiering. Snarare beskriver insamlingarna sig som syftande till bistånd.