måndag, november 13, 2006

Marknadslyckande

Inget verkar förvåna journalister lika mycket som när marknadsekonomi fungerar.

Fackförbundstidningen Journalisten:

Trots att de nya gratistidningarna bara ges ut av kommersiella skäl gör de nytta, anser medieforskaren Ingela Wadbring vid Göteborgs universitet.
Göteborgs-Posten:
Morgontidningar som GP bygger på en djupt rotad publicistisk idé om folkbildning, oberoende granskning, källkritik och opinionsbildning i demokratins tjänst. Vinstmaximering brukar betraktas som ett fult ord.

De nya tidningarna, däremot, finns till enbart av kommersiella skäl. Deras uppgift är att hitta en tillräckligt stor och köpstark läsekrets som attraherar annonsörerna.

Det betyder inte mindre läsarnytta, enligt Ingela Wadbring, även om det som brukar kallas för den goda och fördjupande journalistiken inte finns i gratisbladen.

- De blir lästa ändå. Läsningen i sig är en poäng i de svaga grupperna. Men gratistidningarna ger också en överblick över vad som har hänt. Det viktigaste finns med, även om det är i kortformat.
Peppe Engberg på Dagens PS bryter som alltid mönstret:
Länge kunde detta enastående tidningsprojekt låna ledmotiv från författaren John Kennedy Toole: "Hur man känner igen en riktigt bra idé? Svar: Du känner igen den på dumskallarnas sammansvärjning mot den".