måndag, februari 19, 2007

SVT-anställda marionetter åt politiker

SVT-anställda agerar marionetter i klimatfrågan, och i trådarna drar EU-kommissionen.

Jodå.

EU-kommissionen driver på för att skapa ett nytt globalt avtal, som kan följa i Kyotoprotokollets spår. Syftet är naturligtvis att sänka klimatpåverkande utsläpp.

I kampanjen "Du kan påverka klimatförändringen" har allehanda jippon och kändisar ingått, i mening att styrka opinionen för EU-kommissionens sak. Och för denna sak äventyrade SVT, som ju vill bli betraktad som en särskilt fri television till skillnad från statstelevision eller reklam-tv, häromdagen förtroendekapitalet.

Som affischnamn för EU-kommissionens jippo framträdde den 16 februari två av SVTs kända meteorologer, Pär Holmgren och Martin Hedberg.

Ur kampanjens pressmeddelande:

Som del i kommissionens informationskampanj "Du kan påverka klimatförändringen" kommer över 45 meteorologer och tv-meteorologer att träffas i kommissionens högkvarter i Bryssel, Berlaymontbyggnaden, i morgon. Eftersom de både är klimatexperter och mediepersoner i sina hemland är tv-meteorologer i ett särskilt gott läge för att bidra till kampanjens mål att informera om klimatförändringen och vad enskilda människor kan göra för att minska växthusgasutsläppen. Därför uppmanas de att skapa ett nätverk som ska främja dessa mål.
Sällan har väl lobbyisterna varit så tydliga med uppsåtet. Varför går SVT på det?

Och att kampanjen "Du kan påverka..." är del i det större arbetet med att skapa ett nytt Kyotoprotokoll går knappast att förneka när kommissionens pressmeddelande själv består av en mix av de bägge målen.

SVTs meteorologer har av respektive nyhetsredaktion lanserats som experter - vilket jag för övrigt inte betvivlar att de också är - och jag har förundrats tidigare över hur de tillåtits bedriva kampanj i klimatfrågan, givet att detta inte brukar vara tillåtet. Men jag har inte blivit särskilt upprörd tidigare, för jag har inte fått intrycket att de gått någon annans ärende. Men nu är de ju marionetter åt EU-kommissionen!

Slutligen. Jag kan naturligtvis ingenting om klimatförändringar och dess upphov. Men jag har fått uppfattningen att profiler på SVT ska avstå från att vara propagandainstrument för politiska intressen.

Uppdatering:

Imorse i SVT morgon förklarade meteorologen Martin Hedberg sitt engagemang. Det hade, såklart, ingenting med politik att göra. Å andra sidan fick han heller inte frågan om det fanns något problematiskt i att arbeta som reklampelare åt EU-kommissionen.

Äh.

Jag ska sluta bry mig om det där företaget nu.